Nästa Bugatti kommer att ha en sprillans ny förbränningsmotor, något märket berättade i samband med lanseringen av Mistral. Men det var farligt nära att bilen i stället blev helt elektrisk rapporterar Top Gear.
Nästa Bugatti höll på att bli elektrisk
Mest läst i kategorin
När Rimac-grundaren, Mate Rimac, diskuterade möjligheten att ta över Bugatti med Volkswagen-ledningen var det minst sagt hetlevrade diskussioner det bjöds på.
Både Porsche och Volkswagen pushade för att framtidens Bugatti skulle vara helt elektrisk.
Efter mycket om och men
Det slutade emellertid med att Bugattis motorer ska förbli fossila men med en rejäl dos elektrifiering.
Syftet är att differentiera mellan Bugatti och Rimac i Bugatti Rimac-ekvationen.
Rimac kommer som bekant att förbli helt elektriska.
Enligt Mate Rimac kommer Bugatti att representera förbränningsmotorn och nästa motor kommer tydligen att överraska många.
Fortsatt fossilt
Rent varumärkesmässigt är förbränningsmotorer viktiga för Bugatti, något inte minst W16-motorn i Veyron garanterar.
Rent historiskt har även modeller som Bugatti Royale stoltserat med förbränningsmotorer som hade fått ett lokomotiv att skämmas – under huven ruvade en enorm 12,8-liters rak åtta.
Två helt olika upplevelser
De upplevelser som en Bugatti med sin W16-motor erbjuder kontra en Rimac Nevera, modellen Pininfarina Battista bygger på, är helt olika.
Medan den förstnämnda fokuserar på lyx och möjligheten att ta sig an en kontinent utan att så mycket som blinka ligger fokus på den sistnämnda i stället på flinkhet och att erbjuda en racingbilsliknande råhet.
Ingen volym
Elektrifieringen av hyperbilar är tänkt att visa vad som går att göra med elbilar snarare än att rädda världen. Det är i stället elektrifiering av volymbilar som gör nytta på riktigt.
Det är något Christian von Koenigsegg håller med om, något han förklarade när vi intervjuade honom i USA förra månaden.
Framtiden lär erbjuda både renodlade förbränningsmotorer samtidigt som elektrifiering kommer att spela en stor roll, inte minst för de bilar folk faktiskt köper.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.