Dagens PS

När Volvo sade nej – men Citroën sade ja

Volvo Tundra
När Bertone fick uppdraget av Volvo att rita en ny modern familjebil, tog de Volvo på orden. Kanske lite väl mycket... (Bild: Citroën/Volvo/Montage)
Anders Værnéus
Anders Værnéus
Uppdaterad: 09 juli 2024Publicerad: 09 juli 2024

Volvo sade nej till italienska Bertones förslag på en ny modern combicoupé. Då fick istället Citroën frågan. Och sade ja.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Efter att Volvo köpt personbilsdelen av holländska Daf, hade de fått tillgång till den europeiska småbilsmarknaden.

Parallellt med den egna tillverkningen av 240 byggdes nu Volvo även i Nederländerna med Volvo 66 som första modell med svenskt märke på huven.

En Daf i Volvo-kostym
Volvo 66 var egentligen en Daf i grunden men som utseendetrimmats till en Volvo. (Foto: Volvo)

I slutet på 1970-talet ville den svenska biltilverkaren skapa en ny modern småbil då Volvo 66 var ett arv från gamla Daf-modeller och behövde en modern ersättare.

Bertone fick uppdraget

Uppdraget att rita en ny liten familjebil gick till italienska Bertone och designern Marcello Gandini, som Volvo tidigare hade haft gott samarbete med, bland annat kring den vackra coupémodellen 262 C som släppts några år tidigare.

Men nu var det en smidig familjebil det handlade om. En fyrdörrars combicoupé var det som stod på önskelistan.

Inte mycket klassisk Volvo över dessa linjer.
Marcello Gandini var inte blyg när an drog upp linjerna till den bil som han trodde skulle bli Volvos nästa. (Bild: Volvo)

Designen skulle matcha företagets framtidsvisioner och eftersom detta var i en tid då arbetet med storprojektet 740 pågick som bäst, fick Bertone gärna tänka ganska så fyrkantigt när linjerna på den nya bilen skulle dras upp.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Nej tack!

Och fyrkantig blev den. När Bertone kom tillbaka till Torslanda med sitt förslag, satte ledningen både kaffet och mackan i halsen.

Detta var något nytt. Kanske lite för nytt?

Designen var minst sagt kubistisk. Ledningen i Torslanda vände och vred på designen, men enades slutligen om att en bil som såg ut som denna, var visserligen modern, men skulle bli alltför svår att sälja in till barnfamiljerna.

Volvo Tundra skulle den ha hetat. Men det namnet nådde aldrig markanden.
Volvo-ledningen satte minst sagt kaffet i vrångstrupen när Bertone presenterade sitt förslag. (Bild: Volvo)

Marcello Gandini fick vända hem med ritningsrullen under armen. Men eftersom de svenska sura direktörerna inte köpt deras designförslag, var de fria att försöka sälja in den till någon annan i branschen.

Det blev Citroën.

Den franska biltillverkaren var ekonomiskt på dekis och behövde våga för att vinna.

Bertones refuserade förslag accepterades med några små-ändringar och 1982 kunde den helt nya och supermodernt Citroën BX släppas på marknaden.

ANNONS
Det blev istället Citroën som tackade ja till förslaget.
Efter några smärre ändringar presenterades designen istället med Citroëns logga på huven. BX fick modellen heta och kom att bli en succé. (Foto: Citroën)

Det blev succé.

Mellan åren 1982 och 1994 såldes 2,4 miljoner exemplar av BX. Citroën fick sin så efterlängtade storsäljare och Bertone fick sin revansch på Volvo.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS