Volvo sade nej till italienska Bertones förslag på en ny modern combicoupé. Då fick istället Citroën frågan. Och sade ja.
När Volvo sade nej – men Citroën sade ja
Mest läst i kategorin
Efter att Volvo köpt personbilsdelen av holländska Daf, hade de fått tillgång till den europeiska småbilsmarknaden.
Parallellt med den egna tillverkningen av 240 byggdes nu Volvo även i Nederländerna med Volvo 66 som första modell med svenskt märke på huven.
I slutet på 1970-talet ville den svenska biltilverkaren skapa en ny modern småbil då Volvo 66 var ett arv från gamla Daf-modeller och behövde en modern ersättare.
Bertone fick uppdraget
Uppdraget att rita en ny liten familjebil gick till italienska Bertone och designern Marcello Gandini, som Volvo tidigare hade haft gott samarbete med, bland annat kring den vackra coupémodellen 262 C som släppts några år tidigare.
Men nu var det en smidig familjebil det handlade om. En fyrdörrars combicoupé var det som stod på önskelistan.
Designen skulle matcha företagets framtidsvisioner och eftersom detta var i en tid då arbetet med storprojektet 740 pågick som bäst, fick Bertone gärna tänka ganska så fyrkantigt när linjerna på den nya bilen skulle dras upp.
Senaste nytt
Nej tack!
Och fyrkantig blev den. När Bertone kom tillbaka till Torslanda med sitt förslag, satte ledningen både kaffet och mackan i halsen.
Detta var något nytt. Kanske lite för nytt?
Designen var minst sagt kubistisk. Ledningen i Torslanda vände och vred på designen, men enades slutligen om att en bil som såg ut som denna, var visserligen modern, men skulle bli alltför svår att sälja in till barnfamiljerna.
Marcello Gandini fick vända hem med ritningsrullen under armen. Men eftersom de svenska sura direktörerna inte köpt deras designförslag, var de fria att försöka sälja in den till någon annan i branschen.
Det blev Citroën.
Den franska biltillverkaren var ekonomiskt på dekis och behövde våga för att vinna.
Bertones refuserade förslag accepterades med några små-ändringar och 1982 kunde den helt nya och supermodernt Citroën BX släppas på marknaden.
Det blev succé.
Mellan åren 1982 och 1994 såldes 2,4 miljoner exemplar av BX. Citroën fick sin så efterlängtade storsäljare och Bertone fick sin revansch på Volvo.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.