Dagens PS

När Mercedes byggde en A-klass med åtta cylindrar

Mercedes A 38 AMG
Mika Häkkinen var med under utvecklingen av Mercedes A38 AMG. (Foto: Mercedes)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 18 jan. 2023Publicerad: 18 jan. 2023

1997 kom Mercedes-Benz A-klass till världen, ett försök av tyskarna att locka till sig en yngre målgrupp. Den fanns i en rad sportigare utföranden, där det mest bisarra är i form av Mercedes A38 AMG.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Bilen var endast en prototyp och endast fyra bilar tillverkades som aldrig nådde produktionsstadiet då hela projektet var på tok för komplicerat.

Bilens två motorer hade en total cylindervolym på 3,8 liter. (Foto: Mercedes)

Två motorer

Att ha två motorer idag är inget ovanligt – det finns flertalet elbilar på marknaden som har just de eller fler. När det gäller bilar med förbränningsmotor är det emellertid desto ovanligare.

Det var exakt det Mercedes-Benz A38 AMG (även kallad A190 Twin) hade – en 1,9-liters fyra fram och en bak. Bilen drevs av motorn under huven tills man tryckte på en knapp.

Då vaknade motorn bak till liv och resultatet var en bil som hade totalt 3,8-liter och åtta cylindrar att leka med. Effekten var på 253 hästkrafter och 360 newtonmeter.

Kraften gick ner i backen via alla fyra hjulen och nådde 100 kilometer i timmen på 5,7 sekunder.

Toppfarten var 230 kilometer i timmen, en hastighet man gärna undviker i första generationen A-klass vars totala misslyckande i älgtestet ställde till det rejält för det tyska märket.

Mercedes A38 AMG

A38 AMG hade motorn både fram och bak. (Foto: Mercedes)

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Mercedes A38 AMG var ruskigt komplicerad

Växellådan var en femväxlad manuell pjäs som synkroniserade de två motorerna via en automatisk koppling. Förbrukningen enligt Mercedes låg mellan 0,85 och 1,26 liter per mil.

Syftet med att tillverka en A-klass med två motorer var dels att injicera en hög dos prestanda, dels visa på hur mångsidig modellen var.

Motorn bak inkräktade inte på bagageutrymmet tack vare designen. Viktfördelningen blev även bättre med motorn bak medan tjänstevikten ökade med 250 kilogram.

A38 AMG sänktes med 10 millimeter och fick bromsarna från dåtidens E55 AMG.

Interiört fick man rött läder, röda säkerhetsbälten, en ratt i mocka och en instrumentpanel täckt i läder.

Mercedes A38 AMG

Mercedes A38 AMG blev dessvärre aldrig verklighet. (Foto: Mercedes)

Blev inget

Med tanke på modellens komplexitet – samt kostnad – blev det aldrig av A38 AMG. Tanken initialt var att tillverka 1 500 exemplar, men så blev det alltså inte.

ANNONS

I stället fick de mer sportigt lagda A-klass-kunderna lägga vantarna på modellen A210 Evolution med sina 140 hästkrafter.

Det finns även Formel 1-inspirerade varianter i form av David Coulthard och Mika Häkkinen Edition.

Läs även: Recension av Mercedes-AMG GT 63 S E Performance
Läs även: Rekord av Mercedes – snabbast i världen

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Skärpta straff för olaglig finansiell verksamhet 

Nu ska finansbrott likställas med organiserad brottslighet. Det anser Ekobrottsmyndigheten, som kräver hårdare straff för brott på finansmarknaden. Se mer i videon ovan. Rikard Jermsten är nytillträdd generaldirektör och chef för Ekobrottsmyndigheten. Han anser att finansbrott är lika allvarliga som organiserad brottslighet. Därför behövs hårdare straff. MISSA INTE: Thedéens skarpa varning: Värre läge än 2020 […]