Ford Mustang GTD är en bil under utveckling som siktar på att slå banrekord. Nu visar man upp en kul detalj. Stötdämparna blir till ett konstverk inne i kupén, genom en glasruta.
Mustang GTD: Stötdämpare i blickfånget
Mest läst i kategorin
Vi har tidigare skrivit om Ford Mustang GTD. Bilen, eller monstret som man kan kalla det, som utvecklas just nu och har fått 7 500 ansökningar.
Man ska ju visa upp det bästa man har
Nu har de visat en cool feature i bilen. I bak sitter ett litet fönster för att du ska kunna se stötdämparna. Japp, ni läste rätt. T
ydligen är de som utvecklar bilen väldigt nöjda med sitt arbete.
“Vi har aldrig gjort en fjädring som denna på Mustang,” säger Mustang GTDs chefsingenjör Greg Goodall.
“För att möta de aggressiva varvtidsmålen vi satte, tittade vi på motorsport för inspiration att göra något riktigt avancerat. Denna banbrytande fjädring och avancerade stötdämpare är nyckeln till att förvandla en Mustang till en Mustang GTD.”
Senaste nytt
Brist på bekvämlighet
Med över 800 hästkrafter som drivkraft imponerar Mustang GTD direkt.
Även om den slutliga effektsiffran fortfarande är hemlig, kommer den kompressormatade V-8:an obevekligt att skicka dessa hästar till en bakmonterad transaxel.
Denna lösning, speciellt utformad för att ge GTD en nästan perfekt 50/50 viktfördelning, maximerar bilens prestanda.
Vidare, i kombination med den avancerade fjädringen och avsaknaden av bekvämligheter, siktar Ford självsäkert på en Nürburgring-varvtid under 7 minuter.
ANNONS
Läs även:
Rusning efter Ford Mustang GTD: 7 500 ansökningar på 37 dagar. Dagens PS
Fords vd: Mustangen måste banta. Dagens PS
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.