En sensationell nyhet i motorvärlden. Tyskt bolag presenterar en revolutionerande förbränningsmotor som drivs av kväve och väte.
Motorrevolution: Tysk förbränningsmotor utan bensin


Mest läst i kategorin
En tysk-schweizisk industrijätte, har avslöjat planer på att introducera en ammoniakdriven motor på byggmaskinsmässan Bauma 2025. Detta banbrytande koncept syftar till att erbjuda en hög effekttäthet för tunga “off-highway”-tillämpningar, som gruvdrift.
Företaget har under flera år bedrivit forskning kring vätgas- och ammoniakmotorer, specifikt inriktade på bygg- och gruvindustrin. Utvecklingen markerar en potentiell omvälvning i en sektor som traditionellt dominerats av dieselmotorer.
Framtidens förbränningsmotor drivs av kväve och väte
Ammoniak, en förening av kväve och väte, ses som en potentiell energikälla för framtidens förbränningsmotorer. Det fungerar som en vätgasbärare, vilket innebär att grön vätgas, producerad genom elektrolys av vatten med förnybar energi, kan omvandlas till grön ammoniak. En av de stora fördelarna med ammoniak är dess relativt enkla lagring och transport jämfört med vätgas. Detta gör det till ett attraktivt alternativ för tunga maskiner som ofta opererar i avlägsna och svårtillgängliga miljöer.
Liebherr menar att generatorer och drivlösningar för “off-highway”-applikationer som drivs av grön ammoniak kan erbjuda utsläppssnåla eller till och med helt utsläppsfria alternativ. Detta kan vara särskilt relevant inom gruvindustrin, där behovet av kraftfulla och pålitliga maskiner är stort samtidigt som kraven på minskad miljöpåverkan ökar. Ammoniak kan därmed spela en nyckelroll i övergången till mer hållbara arbetsmetoder inom denna sektor.
Missa inga nyheter – prenumerera på Dagens PS Motorbrev.
Senaste nytt
Tekniken bakom förbränningsmotorn
En utmaning med ammoniak är dess höga antändningstemperatur, cirka 650 grader Celsius, jämfört med bensin och diesel. Detta innebär att ytterligare bränslen kan behövas för att initiera eller upprätthålla förbränningen. Liebherr undersöker möjligheten att använda en “dual-fuel”-lösning, där antingen diesel eller vätgas, som utvinns direkt från ammoniak genom katalys, används i små mängder. Denna konfiguration kan potentiellt leda till en CO2-fri förbränning, vilket skulle innebära ett stort steg framåt i minskningen av fossila bränslen inom tunga industrier.

Audi skrotar A1 och Q2 – ny elbil på ingång
Audis minsta modeller, A1 och Q2, går i graven. Biltillverkaren storsatsar på eldrift och en ny, mindre modell ska ta plats på marknaden. Audi har
Liebherr satsar på hållbarhet
Liebherrs pågående forskning kring ammoniakmotorer och andra alternativa bränslen indikerar en inriktning mot mer hållbara lösningar. Företaget utforskar nya tekniker och drivlinor med målet att minska utsläppen inom tunga industrier. Ammoniakmotorn, som visas upp i konceptform på Bauma 2025, kan ses som ett exempel på denna utveckling. Liebherr kommer att presentera tekniken i sin huvudmonter på mässan i München, vilket ger möjlighet för branschrepresentanter och allmänhet att undersöka de nya rönen.

Därför får skrotningspremie ingen effekt – lockar nästan ingen
Regeringens storsatsning på en skrotningspremie för bensin- och dieselbilar har inte fått det genomslag som förväntades. Trots att 500 miljoner kronor
Läs också:
Lärare tejpade elevers munnar – sparkas. News 55
Citroën 2CV: Från lingonplockare till elektrisk ikon. E55
“Ingen gratislunch” – experten varnar för utdelningsfällan. Realtid
ANNONS

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Specialiserade på allt inom bilbelysning och styling, med ett särskilt fokus på diodtuning. Allt från högkvalitativa dekaler, LED-lister, positionsljus, blixtljus, och ett omfattande utbud av bilbelysning.