Dagens PS

Motorcyklar skrotas efter nya miljökrav

Honda
De japanska märkena Honda, Yamaha, Suzuki och Kawasaki kommer i år att skrota runt 20 modeller – det motsvarar ungefär 10 procent av de fyra tillverkarnas utbud. (Foto: Unsplash / Conor Luddy)
Edvard Lundkvist
Edvard Lundkvist
Uppdaterad: 01 juli 2022Publicerad: 01 juli 2022

Hårdare miljökrav innebär inte bara utmaningar för fordon med fyra eller fler hjul – det påverkar även motorcyklarna och tillverkarna av dessa.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Så ska volkswagen hantera konkurrensen
Spela klippet

Kan Volkswagen behålla ledningen när konkurrensen hårdnar?

15 apr. 2025

Precis som för bilindustrin är elektrifiering vägen framåt för motorcyklarna men innan vi är där uppger flera tillverkare att man behöver skära i utbudet för att möta de nya kraven.

Vill du få de senaste nyheterna direkt till din mail? – Ta enkelt del av vår kostnadsfria nyhetstjänst!

Den här gången är det japans motorcyklar

De japanska märkena Honda, Yamaha, Suzuki och Kawasaki kommer i år att skrota runt 20 modeller – det motsvarar ungefär 10 procent av de fyra tillverkarnas utbud.

Störst nedskärning sker inom Honda som klipper bort 10 modeller ur sortimentet. Bland annat kommer storsäljaren CB400 Super Four, Gold Wing-serien samt leveransskotern Benly finns med på listan över modeller som slutar tillverkas framöver.

Krav likt Euro 5

Liknande är det för de övriga, det är de stora hojarna som får stryka på foten vilket känns logiskt när det är just utsläppsreglerna som håller i taktpinnen. Det är i november som Japan kommer att få hårdare krav och många större modeller klarar inte av att möta dessa.

Kraven påminner mycket om Euro 5 som redan är på plats i Europa och de stora marknaderna får nu samma regler. Regler som gör att smutsiga modeller inte längre kan tillverkas.

Euro 5 är en utsläppsklass som nya fordon i Europa måste möta om de ska få säljas på den europeiska marknaden. Det är myndigheterna som prövar att fordonen lever upp till kraven som ställs. Läs mer om avgaser på transportstyrelsens hemsida.

ANNONS

En jättemarknad för motorcyklar

Japansk motorcykeltillverkning står för runt 40 procent av den globala motorcykelmarknaden – de nya reglerna får alltså en stor inverkan på den globala utvecklingen av motorcyklar och påskyndar övergången från fossildrivna motorcyklar rejält.

Läs mer: Hårdare krav – då fimpas många motorcykelmodeller

Läs även: Chalmers: Avfall blir plast utan miljöpåverkan

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Edvard Lundkvist
Edvard Lundkvist

Nyfiken redaktionschef som bevakar börs- och finansnyheter med ett särskilt intresse för det internationella perspektivet.

Edvard Lundkvist
Edvard Lundkvist

Nyfiken redaktionschef som bevakar börs- och finansnyheter med ett särskilt intresse för det internationella perspektivet.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

AI och jurister
Spela klippet
PS Studio

Experten: AI behöver de mänskliga kvaliteterna

16 apr. 2025
Edvard Lundkvist om inflation
Spela klippet
Makro

Låg inflation kan vara lugnet före stormen

16 apr. 2025
ANNONS
ANNONS