Riksförbundet M – tidigare känt som Motormännen – meddelar via ett pressmeddelande i dag att man kräver ett förbud mot mopedbilar. Som alternativ föreslår man att framtidens ungdomar ska tillgodose sina transportbehov med A-traktorer, och att dessa ska tillåtas köra fortare än 30 kilometer i timmen.
Debatt: De vill förbjuda mopedbilar
Mest läst i kategorin
Att mopedbilar har blivit omåttligt populära har knappast undgått någon. Vid årsskiftet fanns ungefär 17 000 exemplar av fordonstypen inregistrerade, vilket innebär att de är vanligare än bussar.
Mopedbilar är osäkra och miljöförstörande
Anledningarna till att Riksförbundet M vill se till att mopedbilar förbjuds är många. Som huvudsakliga argument lyfter man fram säkerhets- och miljöaspekterna.
Mopeder omfattas inte av de hårda utsläppskrav som gäller exempelvis personbilar. Det är extra problematiskt i och med att mopedbilar i regel går på diesel, och därmed släpper ut massvis med skadliga partiklar.
Även om inte dessa partiklar tar kål på oss i första taget, är det ändå förknippat med stor risk att dela gaturummet med dessa fordon. Riksförbundet M menar att så mycket som var fjärde mopedbil är inblandad i en olycka.
Det är knappast något årligt snitt, utan snarare ett mått som reflekterar olycksrisken under en genomsnittlig mopedbils livstid. Dessutom ska man påpeka att olycka inte är detsamma som frontalkrock med dödlig utgång.
Det faktum att en fjärdedel är ohyggligt mycket kvarstår dock, och med tanke på att krocksäkerheten hos fordonen i fråga är i paritet med den hos en trehjuling är situationen helt oacceptabel.
Utöver att mopedbilarna är små, har de karosser gjorda av material som plast och glasfiber. Några deformationszoner är alltså bara att glömma.
Vidare menar Riksförbundet M att både bälten och krockkuddar tenderar att vara undermåliga, samt att fordonen ofta uppvisar en tendens att välta.
A-traktorer är i grunden riktiga bilar
Samma krocksäkerhetsproblematik existerar inte för A-traktorer, som inlett sina liv som fullfjädrade personbilar. Dessa fordon är alltså dimensionerade för helt andra hastigheter och kollisionskrafter än mopedbilar.
Det finns förvisso argument mot A-traktorer, som att bälteskrav saknas och att den ursprungliga bilens fartresurser enkelt kan återställas. Endast det sistnämnda problemet är emellertid något som kräver lite tankekraft, utöver en lagändring.
Ett annat problem är att A-traktorerna inte får gå fortare än 30 knyck (mopedbilar får gå lika fort som en tvåhjulig klass 1-moped). Det minskar deras lämplighet för att faktiskt fungera som transportmedel, såväl ur brukarnas synvinkel som ur ett framkomlighetsperspektiv.
Riksförbundet M ser också ett behov av att förbättra förarutbildningen för ungdomsfordon. Givet olycksstatistiken för mopedbilar låter det högst rimligt.
Läs även: Riksförbundet M testar en mopedbil från Aixam
Redaktör på Högsta Växeln.
Redaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.