Dagens PS

Fem alternativ till Ferrari som du har råd med

omslagsbild på ferrari roma
Det finns gott om alternativ till Ferrari för normaldimensionerade plånböcker. (Foto: William Koitrand)
Karl Cajmatz
Karl Cajmatz
Uppdaterad: 26 aug. 2022Publicerad: 24 aug. 2022

Vad tar man sig till om man vill ratta en superbil med mittmotor, som en Ferrari eller McLaren, men inte vill lägga huspengar på en bil? Man fortsätter läsa den här artikeln!

ANNONS

Mest läst i kategorin

Bakhjulsdrift och mittmotor är det man vill ha

Ett av de omkring tre tusen skäl som finns till att man borde köpa en superbil, är den förträffliga kombinationen av bakhjulsdrift och mittmonterad motor.

Det är en ganska ovanlig konfiguration i bilar som gemene man har råd med, men visst finns det exempel. Fem av de bästa, överkomliga mittmotoriserade sportbilarna följer nedan.

ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024

Pontiac Fiero – populär bas för Ferrari-kopior

vit pontiac fiero pressbild mittmotor

Pontiac Fiero var inte vad någon väntade sig av en amerikansk biltillverkare på 80-talet. (Foto: Pontiac)

Den här märkliga jänkaren är nog den bilmodell som byggts om till replikor av Ferrari Testarossa allra mest. Inte undra på, den är både kilformad och har motorn mellan föraren och bakaxeln.

För att minimera risken för dåliga fartresurser och spontana motorbränder, ska man satsa på en V6-bestyckad Fiero av så sen årgång som möjligt.

Till Fierons försvar ska sägas att den är ett uttryck för 80-talskultur på nästan samma nivå som en DeLorean. Dessutom har den popup-strålkastare.

Räkna med att betala åtminstone 60 tusen om du vill ha en som fungerar. Gå in och skapa en bevakning på den här Blocket-sökningen!

ANNONS

Fiat X1/9 – ser ut som en Lamborghini

grön fiat x1/9 snett framifrån

Fiat X1/9 ritades av självaste Marcello Gandini, som har designat en rad andra italienska skönheter. (Foto: Fiat)

Är man rädd för bränder, men inte för rost, finns ett annat mittmotoralternativ med popup-strålkastare. Fiat X1/9 har dessutom ett rejält mått av den italienska flärd som präglar de allra bästa superbilarna.

De knivskarpa karosslinjerna har ritats av Bertones Marcello Gandini, som bland annat bär ansvaret för Lamborghini Miura, Countach och Diablo.

Ännu bättre är att den är långsam som tusan, så att man får känna sig som Mario Andretti utan att riskera körkortet.

Lägg en bevakning på Blocket och hitta rätt Fiat X1/9 för dig! Har du tur kan du hitta ett exemplar i acceptabelt skick för under 80 tusen.

Toyota MR2 (tredje generationen) – tillbaka till grundreceptet

mittmotoriserade toyota mr2 tar en kurva

Den tredje generationens Toyota MR2 är känd för sin goda väghållning, inte för sitt fagra utseende. (Foto: Toyota)

Här har vi det bortglömda alternativet till en Mazda MX-5, med motorn i mitten och obefintligt bagageutrymme. Ingen köper väl en Ferrari för praktikalitetens skull, så varför skulle man köpa ett Ferrari-substitut med det i åtanke?

ANNONS

Den tredje generationens MR2 följer receptet från den första, körglädje genom att hålla vikten nere. Andra generationens MR2 hade mer muskler, men också mer fett.

Om man finner den snygg ska man definitivt lägga en Blocket-bevakning på modellen. Ingen annan finner den nämligen attraktiv, och därför ligger de billigaste exemplaren på mellan 50 och 60 tusen.

Porsche Boxster (första generationen) – 911 light med mittmotor

första generationens porsche boxster i mörkgrönt

Porsche Boxster var kontroversiell, men blev ändå en försäljningssuccé. (Foto: Porsche)

När Porsche lanserade Boxster år 1996 orsakade de ramaskri. Bilen hade inte bara den kontroversiella strålkastardesignen som sedan kom att drabba även Porsche 911, den hade också motorn i mitten.

Att det medförde himmelska köregenskaper gjorde att Boxster – uppretade 911-anhängare till trots – blev en försäljningssuccé. Än i dag ingår modellen i Porsches modellutbud.

Eftersom det här Ferrari-substitutet har den anrika Porsche-skölden klistrad på frunken, får man betala lite extra. För under 100 lakan får man endast tag på tämligen tveksamma exemplar. Här är Blocket-sökningen som ska bevakas!

Opel Speedster – sa du Opel?

silvrig opel speedster turbo kör fort

Opel Speedster är inte så mycket Opel som namnet antyder. (Foto: Opel)

ANNONS

Sist i listan kommer den allra dyraste bilen, som är en…Opel? Både ja och nej. Speedster såldes som Opel och Vauxhall, men är i grund och botten en Lotus Elise.

Den designades och byggdes av Lotus i England, som motprestation för att General Motors hade finansierat utvecklingen av nya Elise.

De huvudsakliga skillnaderna, modellerna emellan, är karosserna och motorerna. Speedster hade det för Opel typiska, kantiga formspråket och dess mittmotor består av en GM-pjäs på 2,2 liter. Elise hade en 1,8-liters Toyota-spis.

De allra billigaste exemplaren kostar över hisnande 160 tusen kronor, men man får sätta den siffran i perspektiv. En Lotus Elise kostar minst 100 papp extra. Här är Blocket-sökningen du ska hålla koll på!

Hedersomnämnande för otippad mittmotor: Toyota Previa (första generationen)

toyota previa har mittmotor

Toyota Previa är nog världens mest superbilslika minibuss. (Foto: Toyota)

Vid första anblick är Toyota Previa så långt ifrån en superbil man kan komma. Vid närmare granskning är den emellertid närmare än man tror, om än inte tillräckligt nära för att kvala in på listan ovan.

Den första generationen av minibussen Toyota Previa hade nämligen en mittmonterad motor och bakhjulsdrift. På vissa marknader erbjöds den fyrcylindriga motorn till och med med kompressormatning, några år in i produktionen.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Karl Cajmatz
Karl Cajmatz

Redaktör på Högsta Växeln.

Karl Cajmatz
Karl Cajmatz

Redaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]