Vad tar man sig till om man vill ratta en superbil med mittmotor, som en Ferrari eller McLaren, men inte vill lägga huspengar på en bil? Man fortsätter läsa den här artikeln!
Fem alternativ till Ferrari som du har råd med
Mest läst i kategorin
Bakhjulsdrift och mittmotor är det man vill ha
Ett av de omkring tre tusen skäl som finns till att man borde köpa en superbil, är den förträffliga kombinationen av bakhjulsdrift och mittmonterad motor.
Det är en ganska ovanlig konfiguration i bilar som gemene man har råd med, men visst finns det exempel. Fem av de bästa, överkomliga mittmotoriserade sportbilarna följer nedan.
Senaste nytt
Pontiac Fiero – populär bas för Ferrari-kopior
Den här märkliga jänkaren är nog den bilmodell som byggts om till replikor av Ferrari Testarossa allra mest. Inte undra på, den är både kilformad och har motorn mellan föraren och bakaxeln.
För att minimera risken för dåliga fartresurser och spontana motorbränder, ska man satsa på en V6-bestyckad Fiero av så sen årgång som möjligt.
Till Fierons försvar ska sägas att den är ett uttryck för 80-talskultur på nästan samma nivå som en DeLorean. Dessutom har den popup-strålkastare.
Räkna med att betala åtminstone 60 tusen om du vill ha en som fungerar. Gå in och skapa en bevakning på den här Blocket-sökningen!
Fiat X1/9 – ser ut som en Lamborghini
Är man rädd för bränder, men inte för rost, finns ett annat mittmotoralternativ med popup-strålkastare. Fiat X1/9 har dessutom ett rejält mått av den italienska flärd som präglar de allra bästa superbilarna.
De knivskarpa karosslinjerna har ritats av Bertones Marcello Gandini, som bland annat bär ansvaret för Lamborghini Miura, Countach och Diablo.
Ännu bättre är att den är långsam som tusan, så att man får känna sig som Mario Andretti utan att riskera körkortet.
Lägg en bevakning på Blocket och hitta rätt Fiat X1/9 för dig! Har du tur kan du hitta ett exemplar i acceptabelt skick för under 80 tusen.
Toyota MR2 (tredje generationen) – tillbaka till grundreceptet
Här har vi det bortglömda alternativet till en Mazda MX-5, med motorn i mitten och obefintligt bagageutrymme. Ingen köper väl en Ferrari för praktikalitetens skull, så varför skulle man köpa ett Ferrari-substitut med det i åtanke?
Den tredje generationens MR2 följer receptet från den första, körglädje genom att hålla vikten nere. Andra generationens MR2 hade mer muskler, men också mer fett.
Om man finner den snygg ska man definitivt lägga en Blocket-bevakning på modellen. Ingen annan finner den nämligen attraktiv, och därför ligger de billigaste exemplaren på mellan 50 och 60 tusen.
Porsche Boxster (första generationen) – 911 light med mittmotor
När Porsche lanserade Boxster år 1996 orsakade de ramaskri. Bilen hade inte bara den kontroversiella strålkastardesignen som sedan kom att drabba även Porsche 911, den hade också motorn i mitten.
Att det medförde himmelska köregenskaper gjorde att Boxster – uppretade 911-anhängare till trots – blev en försäljningssuccé. Än i dag ingår modellen i Porsches modellutbud.
Eftersom det här Ferrari-substitutet har den anrika Porsche-skölden klistrad på frunken, får man betala lite extra. För under 100 lakan får man endast tag på tämligen tveksamma exemplar. Här är Blocket-sökningen som ska bevakas!
Opel Speedster – sa du Opel?
Sist i listan kommer den allra dyraste bilen, som är en…Opel? Både ja och nej. Speedster såldes som Opel och Vauxhall, men är i grund och botten en Lotus Elise.
Den designades och byggdes av Lotus i England, som motprestation för att General Motors hade finansierat utvecklingen av nya Elise.
De huvudsakliga skillnaderna, modellerna emellan, är karosserna och motorerna. Speedster hade det för Opel typiska, kantiga formspråket och dess mittmotor består av en GM-pjäs på 2,2 liter. Elise hade en 1,8-liters Toyota-spis.
De allra billigaste exemplaren kostar över hisnande 160 tusen kronor, men man får sätta den siffran i perspektiv. En Lotus Elise kostar minst 100 papp extra. Här är Blocket-sökningen du ska hålla koll på!
Hedersomnämnande för otippad mittmotor: Toyota Previa (första generationen)
Vid första anblick är Toyota Previa så långt ifrån en superbil man kan komma. Vid närmare granskning är den emellertid närmare än man tror, om än inte tillräckligt nära för att kvala in på listan ovan.
Den första generationen av minibussen Toyota Previa hade nämligen en mittmonterad motor och bakhjulsdrift. På vissa marknader erbjöds den fyrcylindriga motorn till och med med kompressormatning, några år in i produktionen.
Redaktör på Högsta Växeln.
Redaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.