Biltillverkare står inför stora utmaningar att nå EU:s koldioxidmål för 2025, särskilt med en avmattning på elbilsmarknaden.
Missade miljömål kan stå biljättarna dyrt
Mest läst i kategorin
Enligt Dataforce måste försäljningen av elbilar och hybrider öka kraftigt för att möta målen, trots att intresset för elbilar har minskat skriver Automotive News Europe.
EU:s CO2-mål för 2025
År 2025 ska genomsnittliga utsläpp från nya bilar i EU vara 93,6 gram CO2 per kilometer, jämfört med 116 gram per kilometer år 2021.
Biltillverkare som missar sina mål riskerar böter på 95 euro per bil och per gram över gränsen.
Det är endast Geely och Tesla som ligger under sina mål för 2025.
Tesla säljer enbart elbilar med nollutsläpp, medan Geely gynnas av Volvos stora elbilsförsäljning. Toyota är nära sitt mål, men VW och Ford står inför en utmaning.
VW:s vd, Oliver Blume, har föreslagit att EU justerar målen på grund av minskad elbilsförsäljning och nämnt möjligheten att samarbeta med mer effektiva tillverkare.
Elbilsmarknadens nedgång
Marknadsandelen för elbilar i Europa sjönk till 13,3 procent första halvåret i år, från 13,8 procent samma period 2023. Samtidigt har laddhybrider behållit sin marknadsandel, trots att de ses som en relativt dyr övergångsteknik.
En analys från Transport & Environment visar att biltillverkare behöver öka elbilsandelen till 24 procent för att nå målen, men denna siffra kan minska till cirka 18 procent om hybridförsäljningen ökar.
Så hur ska detta lösas? Känns som att biltillverkarna hamnar i en ganska knepig sits.
Elbil skrotas när Ford byter fokus
Ford omvärderar sin elbilsstrategi, pressad av svalt intresse och höga kostnader, och skrotar en planerad modell till förmån för hybrider. I mars
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.