Oliver Heimler, Minis designchef, besökte Sverige i samband med elbilmsässan eCarExpo. Vi tog tillfället i akt och intervjuade den tyska bilfantasten om vad som komma skall för det brittiska bilmärket.
Minis designchef: "Om ingen krockar blir bilar mindre"
Mest läst i kategorin
Mini har hamnat i skymundan under senare år och märket, som ingår i BMW-gruppen (tillsammans med BMW och Rolls-Royce) verkar inte ha fått samma uppmärksamhet som sina koncernsyskon.
Mini lanserade sin första helelektriska bil 2019 och med siktet inställt på framtiden är det elektrifiering för hela slanten som gäller.
Heimler har ett övergripande ansvar för designen gällande exteriör, interiör, och även användarupplevelsen.
Måste upplevas
Heimler, som ansvarar för ett team på cirka 35 personer, är både en passionerad designer tillika bilfantast.
Han brinner för funktionell design – lantbruksmaskiner är en klar favorit och han rattar en första generationens Fiat Panda 4×4.
Just funktionalitet har länge varit del av Minis design-dna – trots bilarnas ringa storlek rent historiskt har fokus legat på att maximera innerutrymmena, något som är ännu mer på tapeten när det vankas elektrifiering.
”Mini Coopern måste bli rymligare på insidan, samtidigt som utsidan måste förbli oförändrad” förklarar Minis designchef.
Det är en utmaning av rang men elektrifieringen innebär nya paketeringsmöjligheter. Samtidigt kan man inte tumma på säkerhet, något som styrs både av byråkrati och av kunderna.
Senaste nytt
Arv är viktigare än någonsin
”Elektrifiering har haft en indirekt inverkan på design” berättar Heimler. Många tillverkare fokuserar mycket på arv för att differentiera sina modeller jämte konkurrenterna.
Medan ägaren BMW fokuserar på att erbjuda elektrifierade modeller både i form av traditionella modeller á la BMW i7.
Det finns även mer innovativt lagda modeller som exempelvis BMW iX kommer Mini inte att ändra på sin design nämnvärt på grund av elektrifieringen.
”När vi först lanserade Mini Cooper var vi bland de första som inte ändrade på designen bara för elektrifieringens skull”.
”Vår inställning till designen var oförändrad och det viktigaste är inte vad som driver bilen, utan att det fortfarande förblir en Mini” understryker Heimler.
Rent historiskt har Minis unika konkurrensfördel varit storlek och renodlad körglädje, men allt strängare reglementen och mer krävande kunder har styrt skutan åt ett annat håll.
Minis deignchef är dock snabb med att poängtera att ”Mini inte är ett suv-märke” men att framtidens Mini lutar åt crossover-hållet, något konceptbilen Mini Aceman visar, vilket tveklöst kan ses som något av en motsägelse.
Mini Aceman Concept
Mini Aceman, som har tydliga drag från storasyskonet Countryman, är en kompakt crossover – cirka fyra meter lång – som ska måla en väldigt verklighetsförankrad bild av vad som komma skall för det brittiska märket.
En viktig aspekt i det hela är till stor del designrelaterad. ”Elektrifieringen gör att designen måste förändras som ett resultat av luftmotstånd” förklarar Minis designchef, Heimler.
Det går hand i hand med märket hållbarhetssyn – Mini Aceman använder sig exempelvis av varken krom eller läder. Det verkade emellertid inte finnas några konkreta åtgärder för att minimera utsläppen vid exempelvis produktionen.
”En stor del av Minis arv är revolution och att respektera arvet är viktigt” berättar Heimler. Det nya designspråket, som Aceman alltså är startskottet för, kallas för ”Charismatic Simplicity” vilket på svenska blir karismatisk enkelhet.
Det är en fråga om att använda utrymme på ett effektivt sätt – en typisk Mini-egenskap – samtidigt som man måste ta vara på digitaliseringen. Resultatet är en bil som ska vara mer resurseffektiv samtidigt som den ska ta hänsyn till det kunderna efterfrågar.
Minis designchef står inför en utmaning
Ett stort problem är emellertid att crossover-segmentet inte är det bästa om det är effektivitet som eftersträvas.
Det är något Heimler håller med om men faktum är att det är just det som kunderna efterfrågar. Heimler menar även på att “batterier har gjort alla bilar högre, även om det finns sätt att paketera bilar för att undvika det”.
I sin tur har det lett till Aceman som ska ge mer frihet när man är ute på vischan och far. Ett stort problem ligger även i att ”kunder endast kan blicka tillbaka i tiden och leva i nuet” och inte har särskilt bra koll på hur utvecklingen går framåt.
”Att designa en bil idag som om 6, 7, eller 8 års tid ska vara rätt ute i termer av designen är en ständig utmaning” förklarar Minis designchef, Heimler.
Märket får inte göra misstag idag, även om en design kan vara enkel att förändra, något som har gjorts otaliga gånger i bilbranschen.
”Om elbilar helt enkelt blir tre gånger mer effektiva spelar inte luftmotstånd någon roll” menar Heimler. Det som styr Minis designspråk idag är som sagt kombinationen av arvet och framtiden, samtidigt som man måste ta hänsyn till vad som komma skall.
Medan vissa menar på att suvar och liknande högbyggda fordon kommer att försvinna i framtiden, verkar efterfrågan fortsatt hög.
Design idag är en kombination av flera faktorer – exempelvis måste man ta hänsyn till arv, diverse reglementen, säkerhet, fysikens lagar och framtiden, varför det är viktigare än någonsin.
Minis designchef har mycket på gång
Framtiden för Mini är helt klart elektrisk och märket har ”väldigt många” modeller på gång som ska ge sig in i en rad olika segment.
Det viktigaste för märket framgent blir dels att erbjuda en typisk Mini-upplevelse samtidigt som märket tar nästa steg mot digitalisering, effektivt användande av utrymmen och ett större fokus på hållbarhet.
”Vi är väldigt stolt över att ha Mini som märke” förklarar Heimler men samtidigt blickar den tyska designern mot konkurrenter, åtminstone när det gäller hållbarhetsfrågor.
Hur en Mini ska förbli en Mini rent upplevelsemässigt samtidigt som framtiden inte kan ignoreras.
Märket har oerhört lojala kunder, något som är en klar styrka men samtidigt höjer förväntningarna. Märket ska växla upp rejält och konceptet Aceman pekar på vad framtiden kommer att erbjuda.
Det är mycket som kan göras och Minis designchef, Oliver Heimler, har många designmässiga trådar att sy ihop för att det anrika märket ska leva vidare i samma anda som förr.
Läs även: Kineser försökte sno klassiska Minins design
Läs även: Volvo utser ny designchef – med erfarenhet av lådor
Läs även: Recension av Mini Countryman med taktält
Läs även: Citroëns vd – “Elbilar innebär slutet för suvar
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.