Dagens PS

Minibussen – från folkkär till förbisedd

Varför övergav vi minibussen? Det är ju egentligen den absolut bästa familjebilen som existerar. (Foto: Volkswagen, Wikimedia Commons)
Varför övergav vi minibussen? Det är ju egentligen den absolut bästa familjebilen som existerar. (Foto: Volkswagen, Wikimedia Commons)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 17 okt. 2024Publicerad: 18 okt. 2024

Varför har vi egentligen lämnat minibussarna och gått över till suvar? Minibussen är ju suverän på så många plan.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Minibussen har en lång och brokig historia i Sverige, från 1950-talets folkabussar till dagens moderna familjebussar.

Låt oss ta en nostalgisk resa genom tiden och titta närmare på några av de mest populära modellerna som rullat på svenska vägar.

50- och 60-talen: Folkabussens era

Volkswagen Transporter 1949. (Foto: Volkswagen)
Volkswagen Transporter 1949. (Foto: Volkswagen)

Volkswagen Transporter, mer känd som “folkabussen”, var en ikonisk symbol för frihet och äventyr under 50- och 60-talen.

Med sin charmiga design och praktiska funktioner blev den snabbt en favorit bland barnfamiljer, surfare och hippies. Folkabussen var inte bara ett transportmedel, utan en livsstil.

ANNONS

Senaste nytt

70- och 80-talen: Amerikanska influenser

1984 Ford Econoline 150 (Foto: Jeremy from Sydney, Australia, Wiki Commons)
1984 Ford Econoline 150 (Foto: Jeremy from Sydney, Australia, Wikimedia Commons)

Under 70- och 80-talen började amerikanska minibussar som Chevrolet Van och Ford Econoline dyka upp på svenska vägar.

ANNONS

Dessa stora och rymliga bilar erbjöd gott om plats för både familj och packning, och blev populära bland större familjer och företag.

90-talet: Japanska utmanare

Mitsubishi Space Wagon (Foto: Navigator84, Creative Commons Attribution-Share Alike 4.0, Wikimedia Commons)
Mitsubishi Space Wagon (Foto: Navigator84, Creative Commons Attribution-Share Alike 4.0, Wikimedia Commons)

På 90-talet kom japanska biltillverkare som Toyota och Mitsubishi in på marknaden med modeller som Toyota Previa och Mitsubishi Space Wagon.

Dessa minibussar var kända för sin tillförlitlighet och komfort, och utmanade de amerikanska jättarna.

2000-talet: Familjebussens guldålder

2002 Renault Espace Expression DCi 2.2 (Foto: Vauxford - Creative Commons Attribution-Share Alike 4.0 Wikimedia Commons)
2002 Renault Espace Expression DCi 2.2 (Foto: Vauxford – Creative Commons Attribution-Share Alike 4.0 Wikimedia Commons)

2000-talet kan ses som familjebussens guldålder.

Modeller som Renault Espace, Chrysler Voyager och Volkswagen Sharan blev populära val för barnfamiljer.

ANNONS

Dessa minibussar erbjöd en kombination av komfort, säkerhet och praktiska funktioner som skjutdörrar och flexibla sätesarrangemang.

2010-talet och framåt: Suvens framfart

VW Multivan TDI (Foto: M 93, Wikimedia Commons)
VW Multivan TDI (Foto: M 93, Wikimedia Commons)

Under 2010-talet har suven tagit över en stor del av minibussens marknadsandelar. Men minibussen har inte försvunnit helt.

Modeller som Volkswagen Multivan, Mercedes-Benz V-Klass och Ford Tourneo Custom fortsätter att vara populära val för både privatpersoner och företag.

Framtiden för minibussen?

Med ökat fokus på hållbarhet och elektrifiering står minibussen inför nya utmaningar. Men med innovativa modeller som Volkswagen ID. Buzz och Mercedes-Benz EQV ser framtiden ljus ut för denna praktiska och mångsidiga biltyp.

ID.BUZZ i Sverige

Den moderna ID.BUZZ blev omtyckt men den syns mest som företagsbilar. (Foto: Volkswagen)
Den moderna ID.BUZZ blev omtyckt men den syns mest som företagsbilar. (Foto: Volkswagen)
ANNONS

Enligt statistik från Car.info har Volkswagen sålt 1 718 stycken ID. Buzz i Sverige fram till oktober 2024. Det är en imponerande siffra med tanke på att bilen lanserades relativt nyligen.

Fördelar med minibussar

Trots sin opopularitet har minibussar många fördelar jämfört med suvar. De är mer rymliga, lättare, säkrare och mer mångsidiga. Dessutom har de skjutdörrar, vilket underlättar i- och urstigning, särskilt för barnfamiljer.

Se bara på hur Mark Zuckerberg specialbeställde en Porsche Cayenne GT med just skjutdörrar till sin fru.

Ska vi kanske börja gilla minibussarna igen?

Kei-bilar: En injektion av japansk effektivitet

Vad är en Kei-bil? Men framförallt, varför finns de inte i Sverige? Dessa underbara minibilar med små motorer är ju ändå rätt coola. Kei-bilar, eller

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS