Mini-fan? Då kan du pusta ut. Den ikoniska bilen kommer nämligen fortsatt att tillverkas i fabrikerna i Oxford och Swindon. I alla fall nästan.
Mini förblir made in Britain
Mest läst i kategorin
Det brittiska bilmärket Mini hamnade i mars i år i ett känslomässigt trångmål.
Ägaren, tyska BMW, gick då ut med att modellen i framtiden skulle tillverkas i Tyskland. Detta på grund av Storbritanniens utträde ur EU samt att Mini-fabrikerna i Oxford och Swindon behöver rustas upp.
U-sväng
Nu har BMW Group dock svängt i frågan.
Tillsammans med brittiska regeringen satsar biltillverkaren nu på de engelska anläggningarna. BMW går in med sju miljarder kronor för att rusta anläggningarna till framtiden.
Detta gör att BMW och den brittiska regeringen, tillsammans har satsat 41 miljarder kronor i anläggningarna sedan år 2000.
Senaste nytt
Bara el från 2030
BMW räknar med att de nyrustade anläggningarna ska kunna producera cirka 200 000 bilar per år. Från och med år 2030 kommer Oxford-fabriken bara bygga Minis el-versioner.
“Vi är stolta över att kunna stödja BMW Groups investering, som kommer att säkra högkvalitativa jobb, stärka våra leveranskedjor och öka Storbritanniens ekonomiska tillväxt”, säger den brittiske statssekreteraren Kemi Badenoch.
Mini på fler ställen
Alla bilar kommer dock inte att få plats i de brittiska fabrikerna. Nya Countryman kommer att byggas i BMW:s fabrik i Leipzig tillsammans med BMW 1- och 2-serien.
Nya Mini Cooper och Aceman kommer till stor del att byggas i BMW:s fabrik i kinesiska Zhangjiagang.
Vill du i framtiden fortsätta åka en klassiker made in Britain, gäller det alltså att välja rätt modell.
Läs mer:
Om att BMW inte bara vill satsa på elbilar (Dagens PS)
Om Rowan “Mr Bean” Atkinsons Mini här
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.