Med ett hjul i varje hörn, en motor på tvären och en mycket speciell kaross ovanpå, blev Mini en av världens mest älskade bilar.
Mini – en stor historia om en liten bil
Mest läst i kategorin
Andra världskriget var slut. Europa slickade sina sår. Ekonomin var i botten och hela världen var stukad. Nu gällde det att bygga upp allt som raserats.
1950-talet kom att bli decenniet då allt hände.
De onda tiderna lades till historien. Framtidstron sköt i höjden. En ny livsstil började växa, fram där bland annat bilen fick en framträdande plats som symbolen för den nya tidens frihet.
Bilar för alla
Alla skulle nu ha bil. Från fattig till rik. Utbudet på marknaden växte åt alla håll. Från stora amerikanare till små och billiga bilar för vanligt folk.
Den brittiska biltillverkaren British Motor Corporation, BMC, såg en möjlighet att fylla detta behov och började planera utvecklingen av en helt ny typ av bil. En som skulle vara liten, ekonomisk och ändå praktisk nog för familjer.
Designprocessen leddes av ingenjören och designern Sir Alec Issigonis. Han hade en radikal vision för bilens design och koncept.
Konceptet var enkelt. Ett hjul i varje hörn. Motorn på tvären istället för på längden, och framhjulsdrift istället för den annars dominerande bakhjulsdriften.
Senaste nytt
Första stadsbilen
Designen skulle inte bara maximera utrymmet inne i bilen utan också göra den till en smidig och lättskött stadsbil.
Efter flera års utvecklingsarbete lanserades den första Minin 1959 och kom att bli en veritabel succé.
Genial layout
Tack vare Issigonis geniala layout, erbjöd Minin förvånansvärt gott om utrymme inuti, trots sin ytterst begränsade storlek.
Bilen hade plats för fyra passagerare med bagage. Allt i en bil som var betydligt mindre än de flesta andra fordon på vägarna.
Mini snabbt blev en symbol för 1960-talets ungdomskultur. Bilens lite uppkäftiga utseende parat med ett mycket modest pris, gjorde att den snabbt blev en mycket uppskattad bil över hela världen.
Framgångsrik på banan
Populariteten fick också en extra skjuts av framgångarna på tävlingsbanan, där framför allt Mini Cooper S visade sig vara en formidabel tävlingsbil.
Under de kommande årtiondena genomgick Mini flera ägarförändringar och företagsfusioner.
BMC omvandlades till British Leyland, som senare blev del av Rover Group. Mini fortsatte dock att utvecklas och förbättras oavsett vilken ägare som stod i toppen.
BMW ny ägare
År 1994 förvärvade BMW Group hela Rover Group där bland annat varumärket Mini ingick. BMW förstod varumärkets värde och började planera en relansering av bilen i en ny och modern version.
År 2001 avtäcktes den första nya Mini-modellen, Mini Hatch, för en entusiastisk publik.
Den nya bilen hade kvar sin klassiska design och charm men i en helt ny och modern tappning.
Omedelbar succé
Den nya Mini blev en omedelbar succé och banade väg för en serie nya modeller och varianter. Mini Cabriolet lanserades 2004, följt av Mini Clubman 2007 och Mini Countryman 2010.
Samtidigt som Mini fortsatte att expandera sitt modellutbud, fokuserade företaget också på att erbjuda kunderna möjligheten att skräddarsy sina bilar med olika tillval och personliga alternativ. Varje bil kunde nu bli unik – anpassad efter ägarens tycke och smak.
Modern kultbil
I dag är Mini en stor spelare på den globala bilmarknaden.
Bilens ikoniska design och kulturella arv har gjort den till en älskad symbol för individualitet och självuttryck.
Märkets arv lever vidare i varje bil som bär det klassiska varumärket och framtiden ser ljus ut, med fortsatta satsningar på hållbarhet, teknik och individuella bilar.
Mini har blivit stor.
Läs mer om Mini:s historia här.
Läs om Minis två nya elbilar här. Dagens PS.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.