En stor del av att ha en cabriolet är att man är mer exponerad för väder och vind. I syfte att maximera den sensationen är därför en elektrisk cabriolet ett solklart recept.
Mini Cooper SE Cab provkörd: Elbilen du inte får köpa
Mest läst i kategorin
Segmentet för elcabrioleter är riktigt begränsat, och beroende på hur man räknar är Mini Cooper SE Cabriolet den första av sitt slag, åtminstone enligt britterna själva.
Det finns dock bilar som Citroën e-Mehari, Wiesmann Project Thunderball, för att inte tala om Fiat 500 Cabriolet och Smart EQ Fortwo Cabriolet.
Mini Cooper SE Cab har oändligt med huvudutrymme
Mini Cooper SE Cabriolet är alltså en Cooper SE som har fått taket avhugget.
Exteriört är det ytterst lite som avslöjar att det rör sig om en elbil. I vår testbils fall var det de Cooper SE-exklusiva fälgarna – som är gjorda av återanvänt aluminium – som avslöjade det.
Utöver det erbjuds cabriolet-varianten av Cooper SE i antingen svart eller silver, medan märkets E-beteckning – som man finner på dess elbilar – syns i fronten.
Det kommer endast att tillverkas 999 exemplar, något som framhävs av emblem på sidan av bilen.
Att Cooper SE Cabriolet inte erbjuds i starkare färger – något som ofta är mer acceptabelt för cabrioleter – är tråkigt.
Senaste nytt
Soligt värre
Vår körning ägde rum på den soldränkta ön Mallorca, där det fullständigt kryllar av cabrioleter, inte minst av storleksklass mindre.
Fördelen med en cabriolet i en sådan miljö är givetvis att man kan maximera soltimmarna och njuta av värmen.
Med det sagt finns det både ratt- och sätesvärme att tillgå, vilket gör att man även kan hålla kylan ute om man så önskar. Att vinterköra en Cooper SE Cabriolet är dock inget vi kan rekommendera.
Vår testrutt bestod av motorväg, landsväg och stadskörning.
Som att segla
Med taket nedfällt, vindskyddet uppfällt och rutorna upphissade passerar luften ovanför kupén, något som gör att väldigt lite blåst letar sig in, samtidigt som det går att hålla en normal konversation även på motorvägen.
Med en elmotor kommer även tystnad, något som gör att man helt plötsligt hör mer av allt.
Det innebär även mer av den spanska trafiken, men även fågelkvitter, däckljud, och havets vågor.
Det är som att segla, där det enda man hör är naturens ljuva klang.
Mini Cooper SE Cab är kul som få
Något som emellertid inte är som att segla är att ratta en Mini Cooper SE på Mallorcas otaliga bergsvägar som man delar med en myriad av män i lycra som cyklar upp och ner för bergen.
Där upplevs Cooper SE Cabriolet mer som en radiostyrd bil och dess nätta dimensioner och elmotorns direkta gasrespons bidrar till en minst sagt fartfylld upplevelse.
Gasen i botten gör att elmotorn skickar ner de 184 hästkrafterna genom framhjulen, något som känns i ratten.
Resultatet är livligt och utan tak är fartsensationen påtaglig, till frillans förtret.
Mullig men muskulös
Styrningen är direkt och bilen är lättplacerad, ett måste för Mallorcas smala och cyklistbelamrade vägar.
Den direkta gasresponsen innebär även att Cooper SE Cabriolet hanterar hårnålskurvor med bravur och man kommer lika snabbt ut ur kurvan som man kommer in i den.
Även om den spanska solöns vägar i många fall är lika släta som en bänkskiva, kryllar det av sträckor pepprade med potthål och ojämnheter.
Trots att Cooper SE Cabriolet väger ungefär 200 kilogram mer än sitt bensindrivna syskon, är det något som döljs väl av elmotorns direkta respons.
Att köra glassigt eller galet
Fjädringen hanterar ojämnheterna väl och bidrar till att ge Cooper SE sina snabbfotade egenskaper.
Dessutom känns Cooper SE Cabriolet styv, trots att taket har huggits av, och bilen upplevs inte som sladdrig, något vissa cabrioleter kan göra.
Mini har lyckats med en bra avvägning mellan sport och komfort och i det stora hela är Cooper SE komfortabel.
Glidarbil om man så vill
En stor del av att köra Cabriolet är emellertid att man vill glida runt, inte se hur många cyklister man kan köra om på en bergsväg.
För det lämpar sig Mini Cooper SE Cabriolet väl, inte minst längs kustvägar.
Det är återigen där bilens tystnad gör sig bra, då man tveklöst är ett steg närmre naturen vilket förhöjer upplevelsen.
Med taket uppfällt är Cooper SE Cabriolet förvånansvärt isolerad, även om man möts av en hel del vägljud.
Fortsättningsvis känns taket lika billigt som en presenning, medan interiören i övrigt är en funktionell och högkvalitativ historia.
Mini Cooper SE Cab är sanslöst dyr – och slutsåld
Elefanten i rummet när det kommer till Cooper SE Cabriolet är priset.
I Sverige kostar den 690 000 kronor, vilket är ganska exakt 300 000 kronor mer än ordinarie Cooper SE.
För det priset får man exklusivitet – det ska bara tillverkas 999 bilar varav 30 kommer till Norden – och Cooper SE Cabriolet erbjuds bara i ett utförande – ett fullsmetat sådant.
Men alla bilar är redan slutsålda, det skyhöga priset till trots.
Pris är en viktig del av hur en bil upplevs, och det är omöjligt att säga att Cooper SE Cabriolet är värd slanten såvida den inte blir ett framtida samlarobjekt.
Å andra sidan är den ensam i segmentet och riktar sig mot en skara kapitalstarka och soldyrkande individer.
Men har köparna fått sig en bra deal? Det är inte så säkert.
Hur värdeutvecklingen kommer att se ut återstår att se.
Ändamålsenlig rakt igenom
Mini Cooper SE Cabriolet passar som handen i handsken i solsäkra områden – som Mallorca, Rivieran, eller på Gotland under sommaren.
Räckvidden är blott 200 kilometer enligt WLTP och i varma Spanien såg vi en räckvidd på drygt 16 mil, men det är över kuperad terräng i full kareta.
Med det sagt innebär alla berg att man kan dra nytta av Cooper SE Cabriolets regenerering, vilket gör att man kan segla nedför serpentinvägarna samtidigt som man kan ladda batteriet mer än vad man kanske tror.
Cooper SE Cabriolet är dessutom en andrabil och dess format gör det helt ointressant att köra långt i den. Den är oerhört ändamålsenlig och försöker inte vara något den inte är.
Summan av kardemumman
Cooper SE Cabriolet är ett sätt för Mini att visa vad som komma skall och eftersom intresset var så sanslöst högt för den nya elcabben är det inte omöjligt att det kommer en mer folkligt prissatt variant.
Cooper SE Cabriolet är fantastiskt rolig att köra, samtidigt som sensationen av att bränna runt utan tak, helt ljudlöst, är snudd på terapeutisk.
Upplevelsen är riktigt härlig och de 999 cabfantasterna som slagit till på varsin kommer att ha en naturskön med kostsam sommar.
Mini Cooper SE Convertible (2023)
Motor: Elmotor fram, 184 hästkrafter, 270 newtonmeter
Kraftöverföring: Steglös växellåda, framhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 8,2 sekunder
Toppfart: 150 km/h
Elektrisk räckvidd: 201 km
Batteristorlek: 32,6 kWh
Vikt: 1 500 kg
Mått: (längd/bredd/höjd): 3850/1727/1427 mm
Pris: Från 690 000 SEK
Högsta Växelns första intryck av Mini Cooper SE Cabriolet
Slutbetyg: 3/5
Mini Cooper SE Cabriolet titulerar sig som världens första elektriska cabriolet, men det är inte riktigt helt sant.
Med det sagt är den ändamålsenlig och satsar helhjärtat på en sak – att vara en andrabil med lagom räckvidd och mycket körglädje.
I sin tur innebär det ett litet batteri vilket är bra för miljön, samtidigt som den taklösa upplevelsen innebär att man erbjuds en mer naturnära upplevelse.
Cooper SE Cabriolet är dessutom för dyr – och slutsåld – och erbjuds i för få färger, men gör precis det som utlovas.
Läs även: Recension av Mini Cooper SE
Läs även: Recension av Smart Fortwo Cabriolet
Läs även: Recension av Bentley Continental GTC Speed
Läs även: Recension av Porsche 718 Boxster
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.