Stockholm city övervakas nu av kameror som registrerar alla fordon. Syftet är att kartlägga trafiken i de nya miljözonerna.
Miljözonerna blir till övervakningszoner – kameror registrerar allt
Mest läst i kategorin
Stockholm stad tar till ett nytt grepp för att övervaka trafiken i de nya miljözonerna. I stället för traditionell polisövervakning har man installerat kameror som registrerar fordonens nummerplåtar.
Syftet är dock inte att bötfälla bilister, utan att samla in statistik och kartlägga trafikflödet.
Miljözon 3 från 2025 i Stockholm
Vid årsskiftet införs miljözon klass 3 i delar av centrala Stockholm. Det innebär att endast rena elbilar, nyare gasbilar och bränslecellsdrivna fordon får köra i dessa områden.
För att säkerställa att reglerna efterlevs och för att få en bättre överblick över trafiken har Stockholms stad ingått ett 10-årigt avtal med företaget Edeva.
Edeva har installerat ett mätsystem med kameror på sex platser i staden. Tre av dessa kameror är placerade i den nya miljözonen i City, medan de övriga finns på Hamngatan, Hornsgatan och Mäster Samuelsgatan vid Vasagatan.
Kamerorna registrerar nummerplåtar och samlar in teknisk information om fordonen, men vem som kör är inte av intresse, enligt David Eskilsson, vd på Edeva.
Senaste nytt
Vill se den sammansatta trafiken
Informationen från kamerorna kommer att användas för att analysera trafikens sammansättning. Man vill bland annat se hur stor andel av trafiken som utgörs av privatbilar respektive yrkestrafik. Dessutom ska man identifiera vilka grupper som påverkas mest av miljözonsreglerna.
Målsättningen är inte att uppnå 100 procents efterlevnad, utan att skapa en trevligare och hälsosammare stadsmiljö, förklarar Eskilsson.
Parkeringshuset blir tomt
Det hyfsat kända parkeringshuset Parkaden ligger mitt i den här nya miljözonen. Parkeringshuset ligger i anslutning till varuhuset NK. Det är på sex våningar och har 665 parkeringsplatser. Hälften av dessa platserna har idag en laddbox.
Fastighetsägaren Hufvudstaden säger att det kommer bli svårt att fylla parkeringshuset men hoppas på att det kommer bli fler elbilar i innerstaden med tiden.
Finansieras delvis av EU
Projektet har kostat Stockholms stad cirka 1,1 miljoner kronor i investeringar. Den årliga kostnaden för drift och dataanalys uppgår till 620 000 kronor, varav de första två åren finansieras av ett EU-projekt.
Beslutet att införa miljözon klass 3 i Stockholm fattades i våras efter att EU-kommissionen godkänt förslaget. Motsvarande förslag har diskuterats i Göteborg och Malmö, men Stockholm är först ut med att implementera den högsta nivån av miljözoner.
Fakta:
Miljözon klass 3
Gäller för: Personbilar, lätta lastbilar, lätta bussar, tunga lastbilar och tunga bussar.
Tillåtna fordon:
- Rena elfordon
- Gasfordon med utsläppsklass Euro 6
- Bränslecellsfordon
- Laddhybrider (endast tillåtet för tunga lastbilar och bussar med utsläppsklass Euro 6)
Då blir det färre bilar i Stockholm
Den bilfria zonen i Stockholm utvidgas från nyår. Det handlar om klimatzon 3 i området runt Norrmalmstorg. I arbetet med att få bra luftkvalitet inför
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.