Bentley har som mål att bli helt eldrivna till 2030. Ett steg i detta är att redan nu elektrifiera sin fordonsflotta, något de gjort med flaggskeppet Bentley Flying Spur med epitetet Hybrid.
Miljövänlig lyx: Vi testar Bentley Flying Spur Hybrid
Mest läst i kategorin
Den nya generationen Flying Spur lanserades 2019 och blev kort därefter märkets nya flaggskepp, efter Mulsanne, som förvisso ligger på en helt annan nivå i termer av lyx och exklusivitet.
Med det sagt lanserades det nya flaggskeppet med en 6-liters W12 under huven, en bil som vi lyckades köra 344 km/h i.
Om du är mer rationellt lagd kan emellertid hybrid-varianten vara mer relevant, vilket vi har tagit reda på.
Det finns egentligen inga direkta konkurrenter men på samma spår finner man Audi A8 L, BMW 750e, och Mercedes S-klass.
En brittisk lyxlimpa
Exteriört är det ytterst lite som skvallrar om att det rör sig om en hybrid. Hybrid-beteckningen är en uppenbar ledtråd – som kan väljas bort – och även laddluckan (på vänster sida) avslöjar det.
I övrigt är exteriören i linje med det man kan förvänta sig av en Flying Spur. Den osar exklusivitet på ett elegant vis, inte minst när den som har konfigurerat bilen har god smak.
Interiört möts du av den vanliga Flying Spur-interiören. Med andra ord rör det sig om ett brittiskt potpurri av läder och metall med vissa tyska beståndsdelar.
Det innebär en kvalitetskänsla som är rejält hög och Bentleys interiör kan bäst beskrivas som ett hantverk, men med några missar.
Infotainmentsystemet känner man igen från Audi av generation äldre, och många av knapparna är plast och känns inte helt robusta.
Traditionell filosofi
I övrigt rör det sig om en väldigt traditionell och intuitiv layout, och interiören känns oerhört ombonad. Det är tveklöst trevligare att tillbringa timme in och timme ut i en Flying Spur kontra exempelvis en Mercedes S-klass.
Baksätet är bestämt rymligt och fullvuxna individer trivs som fisken i vattnet vilket gör att Flying Spur lämpar sig ytterst väl för långresor med full beläggning.
Plattan i mattan resulterar i att elmotorn får skjuts på ekipaget ögonblickligen, snabbt följt av att förbränningsmotorn rustar upp och tar i för kung och fosterland.
Resultatet är att Flying Spur Hybrid känns genuint explosiv, och förvånansvärt atletisk, även på slingriga landsvägar.
Fortsättningsvis känns Flying Spur – likt andra Bentley-bilar – oerhört robust, vilket förespråkar daglig användning. Den känns inte lika ömtålig som exempelvis en Aston Martin eller Ferrari.
Bentley Flying Spur Hybrid är för den icke-priskänsliga
Bentley Flying Spur Hybrid byter ut V8- eller W12-motorn och ersätter den med en 2,9-liters V6 och en elmotor.
Det innebär en total systemeffekt om 544 hästkrafter och 750 newtonmeter, nog för att katapultera den 2,5 ton tunga bjässen till 100 km/h på blott 4,3 sekunder.
Toppfarten är 285 km/h, vilket minst sagt kan anses vara fullt tillräckligt.
Batteriet är på 18 kWh och räcker till en WLTP-räckvidd på 41 kilometer vilket inte är särskilt imponerande, men det är åtminstone verklighetsförankrat.
Rent kördynamiskt lyckas många laddhybrider – även av den högre kalibern – att kännas bestämt icke-premium när det gäller övergången mellan eldrift och fossildrift.
En tuff nöt att knäcka
Det som intresserade undertecknad mest innan redaktionen lade vanterna på Flying Spur Hybrid var hur Bentley hade gått till väga för att Flying Spur skulle kännas lika dyr som den är, drivlinan till trots.
Det är främst när en laddhybrid kör runt med ett tomt batteri som körupplevelsen påverkas negativt, men det är något Bentley uppenbarligen varit medvetna om när det gäller Flying Spur.
Även om Flying Spur Hybrid presterar som bäst med batteriet laddat, inkräktar inte ett tomt batteri på hur lyxig körupplevelsen känns.
Den 2,9 liter stora V6:an må inte vara en W12, men den känns både mustig och sportig, mycket tack vare dess 416 hästkrafter och 550 newtonmeter.
Det helt elektriska läget gynnas av den redan knäpptysta kupén och det är en upplevelse som är fruktansvärt trevlig. I termer av livskvalitet är pendling med en Flying Spur-laddhybrid ruskigt högt upp på listan.
Summan av kardemumman
Bentley Flying Spur Hybrid lyckas med konststycket att kombinera otrolig lyx med en miljövänlig prägel. Laddhybrider är i regel kompromisser, men Bentley har sett till att Flying Spur Hybrid är så lite av en kompromiss som möjligt.
I sin tur innebär det att britterna har lyckats behålla lyxkänslan som förknippas med modellen.
I termer av rena och skära kördynamiska färdigheter är W12-varianten oslagbar i utbudet, men det är svårt att inte imponeras även av Flying Spur Hybrid.
De största missarna har att göra med det utdaterade infotainmentsystemet och knapparna som är i det plastigare laget.
När det gäller just drivlinan skulle även ett större batteri inte skada, även om Bentleys angivna räckviddssiffror överensstämmer med verkligheten.
I det stora hela är Bentley Flying Spur Hybrid en lyxsedan som lyckas väl med att kombinera miljötänk och prestanda, samtidigt som lyxkänslan inte inkräktas på.
Den elektrifierade modellen är ett tidigt steg för britterna mot en helt elektrisk framtid, och vi kan tveklöst säga att det bådar gott för vad som komma skall.
Bentley Flying Spur Hybrid (2023)
Motor: 2,9-liters V6, elmotor 544 hästkrafter, 750 newtonmeter
Kraftöverföring: 7-stegad dubbelkopplingslåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 4,3 sekunder
Toppfart: 285 km/h
Elektrisk räckvidd: 41 kilometer
Vikt: 2 505 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 5316/1483/2220 mm
Pris: från 2 700 000 SEK
Högsta Växelns helhetsintryck av Bentley Flying Spur Hybrid
Slutbetyg: 4/5
Bentley Flying Spur Hybrid är ett tidigt steg mot det brittiska märkets mer elektrifierade framtid.
Trots laddhybriddrivlinan lyckas Flying Spur kännas oerhört lyxig, med en välkalibrerad övergång mellan elektriskt och fossilt, samtidigt som bilen alltid känns tillräckligt prestandastinn.
Komfortnivån är skyhög, men vissa delar av bilen känns något utdaterad, exempelvis infotainmentsystemet. Både V8- och W12-motorerna är egentligen trevligare rent kördynamiskt, men laddhybriden känns inte som en kompromiss för det.
Vill du läsa mer om motor? Så här enkelt skaffar du vår kostnadsfria nyhetstjänst!
Läs även: Test: Bentley Continental GTC Speed – värd 4 miljoner?
Läs även: Provkörd: nya Bentley Bentayga – sportig trots cylindertapp
Läs även: Brutal lyx – vi testar nya Bentley Continental GT Speed
Läs även: Framtidens Bentley blir eldrivet – Batur ska visa vägen
Läs även: Provkörd: Range Rover P510e – lyxigaste laddhybriden
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.