Batterier är en av elbilens dyraste komponenter. En norsk MG5-ägare berättar om en reparation som kostar mer än dubbla nybilspriset.
Miljonsmäll efter batteribyte på kinesisk elbil
Mest läst i kategorin
MG5 är en budgetbil från tillverkaren MG. Den kinesiska elbilen kostar från cirka 390 000 kronor i Sverige.
Blev snabbt en dyr affär
Nu har en norsk MG5-ägare fått erfara reparationskostnader som förvandlade den billiga elbilen till en miljonbil.
Det är ägaren Markus Jensen-Langseth som berättar för tidningen motor.no att han körde på ett löst brunnslock som kilades fast mellan ena hjulet och batteriet.
Han fick loss locket genom att backa bilen och körde sedan till en verkstad som skulle undersöka skadorna på den fyra månader gamla MG5.
Senaste nytt
Märkte inte av några fel
Jensen-Langseth beskriver färden efter incidenten som helt vanlig, utan några missljud eller varningar från bilen.
Skadorna på batterihöljet innebar dock en fara och Jensen-langseth avråddes från att fortsätta köra.
En miljon kronor för reparation
Efter en undersökning på verkstaden kom skräckbeskedet: batteribytet skulle kosta närmare en miljon svenska kronor.
Offerten, som inkluderade nytt batteri, material och arbete, landade på 939 738 norska kronor inklusive moms. Det motsvarar ungefär 970 000 svenska kronor.
“Ett missförstånd”
MG:s norska servicemarknadschef håller med om att batterierna är dyra. Han menar dock att det rör sig om ett missförstånd.
I Jensen-Langseths fall skulle det nämligen räcka att byta det skyddande hölje som omsluter batteriet, inte hela batteriet.
En sådan reparation skulle kosta cirka 17 500 svenska kronor (exkl. moms). En klart rimligare summa.
Nöjd över MGs agerande
Markus Jensen-Langseth fick en ny MG5 och han är nöjd med hur MG och verkstaden har hanterat händelsen.
Läs även: Bekräftat – Tesla har sämst kvalitet
Läs även: Uppmaningen till Tesla – ”Fixa er skit nu!”
Redaktör på Högsta Växeln. Har kört allt från Ferrari till det mest spartanskt utrustade man kan hitta. Stolt ägare av en Fiat 500 från 1974.
Redaktör på Högsta Växeln. Har kört allt från Ferrari till det mest spartanskt utrustade man kan hitta. Stolt ägare av en Fiat 500 från 1974.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.