Att tillverka elbilar är enormt resurskrävande och kräver tusentals mil av koldioxidfri bilkörning för att kompenseras. Därför är det enormt viktigt att utsläppen vid tillverkningen sänks.
Miljöbov: Tyska elbilar krossar Tesla i ny granskning
Mest läst i kategorin
Ännu värre blir det om elbilarna som tillverkats körs på ”smutsig” el, det vill säga sådan som framställs av exempelvis kolkraft.
Missa inte: Fel konsumenter köper elbil
En fråga om att ställa höga krav
En ny undersökning av organisationen ICCT visar att vissa tillverkare presterar bättre än andra när det kommer till tillverkningsprocessen.
ICCT – International Council on Clean Transportation – är en oberoende ideell organisation som tillhandahåller analyser till miljötillsynsmyndigheter.
Ett sätt att kompensera för tillverkningen är att ställa högre krav på underleverantörer. Det är något som tyskarna visar sig vara betydligt bättre på än exempelvis kineserna.
Senaste nytt
Många bäckar små
Ett effektivt sätt att minimera resursanvändandet vid tillverkning är att använda förnybar energi när både bil och batteri tillverkas.
Det är något som vissa elbilsaktörer lyckas bra med, men det är många som hamnat på efterkälken.
Tyska elbilar i topp
En ny undersökning av ICCT visar att BMW, Mercedes, och Volkswagen ligger långt före konkurrenterna.
Alla tre tyska jättar använder sig av en stor del förnybar el under tillverkningen av bilen.
När det gäller batterier kräver alla också det, med undantag av Mercedes.
En regional fråga
Det är främst på europeiska fabriker som nästan alla biltillverkare använder sig av 100 procent förnybar el i bil- och batteritillverkning.
Rör man sig utanför den Europeiska unionens gränser är verkligheten emellertid en annan.
Elbilar kan vara miljöbovar
De tillverkare som är sämst när det kommer till att använda sig av förnybar el är Geely (6%), Nissan (7%), Honda (12%) och Tesla (30%).
Just tillverkningen är den stora miljöboven när det kommer till elbilar, varför det är viktigt att tillverkningen optimeras.
Höga ambitioner
Vissa tillverkare – exempelvis Fisker och Polestar – vill nå total koldioxidneutralitet i alla led när det kommer till elbilar.
När det gäller Polestar vill de åstadkomma det till 2030, medan Fisker har siktet inställt på år 2027.
Skillnaden är emellertid att Fisker kommer att använda sig av klimatkompensation, medan Polestar ska göra det helt på eget bevåg.
Läs även: BMW satsar fortsatt på fossilt – trots lyckade elbilar
Läs även: BMW iX5 provkörd – är vätgas framtiden?
Läs även: Så dyr riskerar läckan bli för Tesla “många miljarder”
Läs även: Elon Musk rikast igen – så tät är Tesla-bossen
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.