Bensinbilar och elbilar hamnar i fokus när EU:s skärpta utsläppsregler 2025 tvingar bilindustrin att tänka om och agera snabbt.
Miljardböter hotar – elbilar rabatteras i panik när EU skärper kraven
Mest läst i kategorin
Från och med 1 januari 2025 dras skruvarna åt för Europas bilindustri när EU :s nya utsläppsregler börjar gälla.
Minst 22 procent av alla sålda bilar vara elbilar – annars väntar straffavgifter på upp till 15 miljarder euro baserat på försäljningen 2024, skriver Reuters.
För att undvika dessa böter har tillverkarna tvingats till drastiska åtgärder.
Prischock på bensinbilar
Volkswagen, Stellantis och Renault är bara några av tillverkaren som under de senaste månaderna höjt priserna på sina bensinbilar med flera hundra euro.
“Biltillverkarna har börjat med sin prisstrategi för att styra efterfrågan mot elbilar med batterier för att nå CO2-målen och undvika potentiella böter,” säger Beatrix Keim från Center for Automotive Research.
Stellantis Peugeot har till höjt priserna på alla sina modeller i Frankrike, förutom helt elektriska, med upp till 500 euro, cirka 5747 kronor.
Renault har gjort liknande justeringar och lagt till 300 euro, cirka 3448 kronor, på vissa bensinmodeller, medan hybridversionerna hållits oförändrade.
Rabatter på elbilar
För att driva på elbilsförsäljningen har tillverkare även börjat erbjuda stora rabatter.
Volkswagen har sänkt priset på sin populära elbil ID.3 till under 30 000 euro, cirka 344 828 kronor, på flera marknader.
Trots dessa åtgärder har elbilar hittills utgjort endast 13 procent av alla fordon som sålts i regionen under året, enligt data från European Automobile Manufacturers Association (ACEA).
“Klyftan är verkligen stor”, säger Marc Mortureux, chef för den franska billobbyn PFA.
Krävande tider för Stellantis
Samtidigt pressas branschen av dåliga försäljningssiffror och intern oro.
Stellantis vd, Carlos Tavares, avgick oväntat i december, tre år tidigare än planerat.
Hans avgång tros bero på meningsskiljaktigheter med styrelsen.
Särskilt efter en vinstvarning i september och vikande försäljningssiffror, framför allt i USA.
Stellantis leds nu av en ledningskommitté under styrelseordförande John Elkann.
Beskedet om Tavares avgång fick aktien att falla med 7,7 procent på Parisbörsen. På ett år har aktien tappat mer än 40 procent av sitt värde.
Osäker framtid
Framtiden ser osäker ut för bilindustrin.
Enligt Mortureux är situationen problematisk:
“Nu kommer företagen att behöva sälja fler elbilar, som kostar mer att tillverka än traditionella fordon, i en tid då politiska och ekonomiska osäkerheter och minskande elbilssubventioner avskräcker konsumtion”, säger Mortureux.
Läs även: Ny klimatbonus ska öka suget efter elbilar. Dagens PS
Läs även: Batteripriserna rasar – elbilar snart billigare än bensinbilar? Dagens PS
Utbildad webbredaktör som nu studerar IT, media och design. Nu skribent på Dagens PS som bland annat bevakar världen och hållbarhetsfrågor.
Utbildad webbredaktör som nu studerar IT, media och design. Nu skribent på Dagens PS som bland annat bevakar världen och hållbarhetsfrågor.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.