Bilindustrin i Europa står inför en tuff utmaning. Enligt Renault-vd:n Luca de Meo riskerar branschen att behöva betala upp till 15 miljarder euro, motsvarande cirka 170 miljarder kronor, i böter på grund av för höga koldioxidutsläpp.
Miljardböter hotar bilindustrin
Mest läst i kategorin
Allt beror på att försäljningen av elbilar inte ökar tillräckligt snabbt skriver Automotive news.
EU har skärpt sina utsläppskrav för 2025. Det innebär att genomsnittliga utsläpp från nya bilar måste minska till 94 gram koldioxid per kilometer, jämfört med 116 gram per kilometer under 2024.
Luca De Meo varnar för att om elbilsförsäljningen inte ökar betydligt kan industrin tvingas betala miljardböter. Eller minska produktionen av konventionella bilar med över 2,5 miljoner fordon.
Flexibilitet efterfrågas
Renault-vd:n, som också är ordförande för den europeiska biltillverkarnas organisation ACEA, menar att takten i elbilsförsäljningen är hälften av vad som krävs för att nå målen. Han efterlyser därför större flexibilitet från EU:s sida.
Att sätta upp mål och böter utan möjlighet till anpassning är enligt honom “mycket, mycket farligt”.
Miljonböter för stora tillverkare
Om biltillverkarna överskrider utsläppsgränserna kan det leda till böter på 95 euro per överskridet gram koldioxid per kilometer.
Sedan multiplicerat med antalet sålda bilar. För stora biltillverkare kan det innebära hundratals miljoner euro i böter.
Dataforce-rapport bekräftar
En rapport från Dataforce i augusti bekräftade att biltillverkarna måste öka försäljningen av elbilar och hybridbilar kraftigt för att nå 2025 års mål. Trots en viss marknadsskepsis mot elbilar.
Enligt rapporten är Ford och Volkswagen längst ifrån att nå sina mål, medan Toyota och Geely ligger bäst till. Tesla har redan uppfyllt kraven.
Framtiden oviss
Det återstår att se om bilindustrin lyckas öka elbilsförsäljningen tillräckligt för att undvika miljardböter. Klart är att de kommande åren blir avgörande för branschens framtid.
Elbilen mot bensinaren – här är vinnaren
Vi valde att ställa en elbil mot en bensinare för att se vilken som är bäst. Vinnaren är kanske inte vad du förväntade dig. Om du inte har bott under en
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.