Dagens PS

Miljardböter hotar bilindustrin

Ford kommer få feta böter om de inte lyckas med sina klimatmål. (Foto: Ford)
Ford kommer få feta böter om de inte lyckas med sina klimatmål. (Foto: Ford)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 09 sep. 2024Publicerad: 09 sep. 2024

Bilindustrin i Europa står inför en tuff utmaning. Enligt Renault-vd:n Luca de Meo riskerar branschen att behöva betala upp till 15 miljarder euro, motsvarande cirka 170 miljarder kronor, i böter på grund av för höga koldioxidutsläpp.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Allt beror på att försäljningen av elbilar inte ökar tillräckligt snabbt skriver Automotive news.

EU har skärpt sina utsläppskrav för 2025. Det innebär att genomsnittliga utsläpp från nya bilar måste minska till 94 gram koldioxid per kilometer, jämfört med 116 gram per kilometer under 2024.

Luca De Meo varnar för att om elbilsförsäljningen inte ökar betydligt kan industrin tvingas betala miljardböter. Eller minska produktionen av konventionella bilar med över 2,5 miljoner fordon.

Flexibilitet efterfrågas

Renault-vd:n, som också är ordförande för den europeiska biltillverkarnas organisation ACEA, menar att takten i elbilsförsäljningen är hälften av vad som krävs för att nå målen. Han efterlyser därför större flexibilitet från EU:s sida.

Att sätta upp mål och böter utan möjlighet till anpassning är enligt honom “mycket, mycket farligt”.

Volkswagen är också en av de som riskerar att missa sina klimatmål i och med att elbilarna inte säljer. (Foto: Ford)
Volkswagen är också en av de som riskerar att missa sina klimatmål i och med att elbilarna inte säljer. (Foto: Ford)
ANNONS

Senaste nytt

Miljonböter för stora tillverkare

Om biltillverkarna överskrider utsläppsgränserna kan det leda till böter på 95 euro per överskridet gram koldioxid per kilometer.

ANNONS

Sedan multiplicerat med antalet sålda bilar. För stora biltillverkare kan det innebära hundratals miljoner euro i böter.

Dataforce-rapport bekräftar

En rapport från Dataforce i augusti bekräftade att biltillverkarna måste öka försäljningen av elbilar och hybridbilar kraftigt för att nå 2025 års mål. Trots en viss marknadsskepsis mot elbilar.

Enligt rapporten är Ford och Volkswagen längst ifrån att nå sina mål, medan Toyota och Geely ligger bäst till. Tesla har redan uppfyllt kraven.

Framtiden oviss

Det återstår att se om bilindustrin lyckas öka elbilsförsäljningen tillräckligt för att undvika miljardböter. Klart är att de kommande åren blir avgörande för branschens framtid.

Elbilen mot bensinaren – här är vinnaren

Vi valde att ställa en elbil mot en bensinare för att se vilken som är bäst. Vinnaren är kanske inte vad du förväntade dig. Om du inte har bott under en

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS