Mildhybrider är en lightversion av hybridbil. Nu ifrågasätts deras miljövärde efter att Green NCAP gjort nya utsläppstester.
Mildhybrider får bakläxa på utsläpp
Mest läst i kategorin
I en undersökning för några år sedan uppgav 20 procent av vegetarianerna att de åt kött ibland.
Ändå definierade de sig som vegetarianer.
Nu är det en parallell kritik som riktas mot så kallade mildhybrider.
Att en bil kallas ”hybrid” innebär inte att den är snålare än en vanlig bensinbil när det gäller utsläpp, enligt nya tester.
Oberoende drift
Om vi ska reda ut terminologin så är en hybridbil enkelt uttryckt en bil som kan köras på både el och bränsle, och där eldrift och förbränningsmotor kan jobba oberoende av varandra.
En mildhybrid kan då liknas vid en ”lightversion” av hybridbilen, sammanfattar bilförarorganisationen M.
”Den största skillnaden är att mildhybriden inte kan framföras på enbart el, utan här har bilen utrustats med ett kompletterande elsystem på 48 volt som ger mildhybridbilen en del av hybridbilens fördelar”, skriver M.
Senaste nytt
Avlastar motorn
Nyttan – förbruknings- och miljömässigt – är att systemet till viss del avlastar förbränningsmotorn.
I nedförsbackar eller på frirullning stängs förbränningsmotorn av, på de flesta modeller.
Nu får mildhybriderna kritik efter nya tester hos Green NCAP, rapporterar Vi bilägare.
Green NCAP har testat utsläpp och energieffektivitet i sju nya bilar, två av dem mildhybrider.
”Nedslående”
Resultaten är nedslående, anser man.
”Etiketten ”hybrid” betyder inte automatiskt att bilen presterar bättre än en väloptimerad förbränningsbil”, konstaterar Aleksandar Damyanov, teknisk chef på Green NCAP.
Mildhybriderna i senaste testomgången är Mitsubishi ASX med en 1,3-liters bensinmotor och Alfa Romeo Tonale med en 1,5-liters bensinmotor plus 48-voltssystem.
Får bakläxa
I senaste testomgången ingick även elbilarna Tesla Model S, Renault Kangoo E-Tech och MG 5 som alla får fem stjärnor för sin energieffektivitet.
Laddhybriden Mazda CX-60 får bakläxa för både utsläppsrening och energieffektivitet.
Mildhybriderna har varit ifrågasatta sedan de dök upp på marknaden.
Framförallt har det varit oklart hur de ska klassas.
Oklar klassning då
I vissa länder inom EU har bilarna godkänts som hybrider och i andra klassats som vanliga förbränningsfordon.
Det fick EU att redan 2019 reagera och kräva att mildhybridernas status måste ses över.
”Definitionen i regelverket är inte helt tydlig och därför pågår en diskussion om utveckling av definitionen”, sade Per Öhlund, teknisk expert på Transportstyrelsen, då hos Ny teknik.
Läs mer:
Ny rapport kritiserar greenwashing av hybridbilar – Dagens PS
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.