Elbilar är en miljöbov när det kommer till att slita på däck. Det här vill Michelin uppmärksamma och arbetar med att skapa hållbarare däck.
Michelin: Däckens dolda inverkan på elbilens prestanda
Mest läst i kategorin
Däckjätten Michelin slår larm om den miljöpåverkan som bildäck orsakar.
Utsläppen är lika stora som från hela flygindustrin, vilket är en ohållbar situation enligt Gary Guthrie, högt uppsatt chef på Michelin.
Guthrie betonar att elbilar är en viktig del i omställningen till hållbar mobilitet, men att däckindustrin också måste ta sitt ansvar skriver Ny Teknik.
Rullmotståndet i däcken står för cirka 20 procent av ett fordons energiförbrukning, vilket motsvarar enorma utsläpp.
Läs även: Glöm inte – nya däckregler gäller i vinter. Dagens PS
Från 12 till 5 kilo/ton
Däckindustrin balanserar ständigt mellan att skapa däck med bra väggrepp och lång livslängd, samtidigt som rullmotståndet och utsläppen ska minska.
Sedan början av 90-talet har rullmotståndet i ett genomsnittsdäck minskat från över 12 kg/ton till 5 kg/ton för de bästa däcken i dag. Det har lett till en minskad bränsleförbrukning på 10-15 procent.
Men skillnaden mellan bra och dåliga däck är fortfarande stor, cirka 7 procent. Det kan ha en betydande inverkan på räckvidden för elbilar.
Senaste nytt
Partikelutsläpp ett problem
Förutom rullmotstånd är förslitning av däck en annan källa till utsläpp. Även här är skillnaden mellan bra och dåliga däck markant. Ett genomsnittligt däckset släpper ut 3,5 kilo partiklar under 20 000 kilometer, medan ett bra däck ligger på 1,5 kilo och ett dåligt på hela 8 kilo.
Michelin, tillsammans med andra däcktillverkare som Continental och Dunlop, arbetar för att höja kraven på däckens slitage. Detta kan ses som ett sätt att försvåra för billiga konkurrenter.
Läs även: Pirellis stora nyhet: Hållbara däck. Dagens PS
Elbilar sliter mer
Elbilar sliter generellt mer på däck än bilar med förbränningsmotorer på grund av högre vikt, vridmoment och kraftigare acceleration och inbromsning. Michelin vill därför se strängare lagkrav för att få bort de sämsta däcken från marknaden.
Företaget fokuserar på att minimera mängden material i däcken för att minska vikten och därmed utsläppen. Man undersöker också nya material som ersättning för gummi, men det är en tidskrävande process.
Luftfria däck i framtiden
Michelin arbetar även med att utveckla luftfria däck, men det är en långsam process. Trots att radialdäcken utvecklades 1946, lanserades det första setet på marknaden först 1972.
Luftfria däck skulle kunna eliminera problemet med punkteringar, som står för en stor del av däckskrotet. Michelin genomför tester med luftfria däck i samarbete med La Post i Frankrike och DHL i Singapore, men det dröjer innan de når marknaden.
Utmaningar på månen för Michelin
Michelin utvecklar även ett luftfritt däck för NASA:s Artemis-program, som syftar till att utforska månens sydpol. Däcket är designat för att klara av extrema förhållanden, som låg gravitation, stark UV-strålning, extrema temperaturer och aggressiv sand.
För att testa däcket använder Michelin vulkaniska områden i Frankrike som liknar månens yta.
Detta visar på företagets breda kompetens inom däckutveckling, från vardagsbilar till rymdfordon.
Läs även:
Forskare: “Yoga är särskilt lämpligt för äldre”. News 55
Japan i politiskt kaos – väljarna ratar status quo. Realtid
Test: Xpeng G9 Performance – lyx på el
Dags för ett test av en stor och välutrustad elbil med all lyx man behöver, och mer därtill. Kolla in Xpeng G9 Performance. När man först går fram till
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.
Internet of Things – för en mer uppkopplad verksamhet!
Ta reda på mer om utvecklingen, framtidens möjligheter och lösningar med hjälp av Internet of Things.
Ge årets julgåva till forskningen – så får du vårt hjärta
Ge årets julgåva till Hjärt-Lungfonden, så får du vårt hjärta i form av ett elegant diplom, ett digitalt julkort och en e-postsignatur.