MG släpper en ny elbil med en prislapp som kan bli en chock för andra bilmärken.
Stora SUV:en Marvel R Electric kostar 3645 kronor i månaden att privatleasa i Sverige.
Det är över 1000 kronor billigare än de närmaste konkurrenterna och kan locka många när dieseln närmar sig 20 kronor litern.
Prischock: Stor el-SUV får rekordlågt pris i Sverige
Mest läst i kategorin
Återuppståndna bilmärket MG fick en pangstart på svenska marknaden med elbilen MG ZS EV. Den kinesiska bilen har varit bland de mest sålda på marknaden sedan i juni och totalt har över 3200 exemplar av elbilen registrerats innan den blev slutsåld. Hemligheten bakom succén för den lilla SUV:en ZS EV är det rekordlåga privatleasingpriset 1995 kronor.
Nu laddar MG om och även den nya elbilen MG Marvel R kan skaka om de etablerade märkena. Den helt elektriska SUV:en är ungefär lika stor som en Volvo XC60 och har en räckvidd på 40 mil. Köparna kan välja mellan bakhjulsdrivna Luxury och fyrhjulsdrivna Performance som gör 0-100 km/h på 4,9 sekunder.
Även denna gång är privatleasingpriserna riktigt låga, och MG Marvel R lär stjäla köpare från de etablerade bilmärkena. Kostnaden börjar på 3645 kronor i månaden för Luxuary och 1000 mil i månaden. Den snabbare Performance kostar 3995 kronor. För den som vill köpa bilen, vilket knappast lönar sig, är priset från 489 990 kronor före klimatbonus på 70 000 kronor.
Över 1000 kronor lägre månadskostnad
Prislappen ger stora förutsättningar till en ny säljsuccé för MG. Och kan pressa priserna på den svenska elbilsmarknaden och göra elbilen tillgänglig för fler. Närmaste konkurrenten Volkswagen ID.4 är mer än 1000 kronor dyrare att privatleasa, även en Kia EV6 är 1000 kronor dyrare i månaden. Skoda Enyaq iV är över 1500 kronor dyrare. Volvo XC40 Recharge har liknande räckvidd och prestanda som MG, men kostar över 2000 kronor mer att privatleasa per månad. Men då ser sig Volvo förstås som mer premium.
– Produkten MG Marvel R är alltså skojig, välutrustad, bekväm och håller till synes bra byggkvalitet, medan varken räckvidd eller snabbladdning ligger på nivåer som man vill se från en ny elbil. Å andra sidan håller den samma elbilsprestanda som premiumkonkurrenterna Volvo XC40, Polestar 2, Ford Mustang Mach-E eller för den delen riktigt dyra Mercedes EQC, uppger Auto, Motor och Sport som testat bilen.
Sommarens succébil MG ZS EV får en ansiktslyftning. Modellen får ett större batteri på 72 kWh med en längre räckvidd på 440 km (WLTP) i stället för tidigare 263 km. Det föråldrade infotainmentsystemet får en välbehövlig uppdatering som ska göra det snabbare och mer lättskött. De svenska priserna för uppdaterade MG ZS EV tillkännages den 14 oktober.
Att det nya kinesiska bilmärket menar allvar med sin Europalansering visar MG genom att presentera en tredje elektrisk modell. MG5 Electric blir den första helt elektriska kombin. Bilen ska vara både praktisk och rymlig med 479 liter bagageutrymme, eller närmare 1 400 liter vid nedfällt baksäte. Till en början kommer kombin MG5 med ett 61 kWh-batteri och en räckvidd på 400 km. MG5 Electric kommer till Sverige under första kvartalet nästa år.
Fakta MG Marvel R Electric
Effekt: Luxuary 132 kW (180 hk) Performance: 212 kW (288 hk)
Maximalt vridmoment: Luxuary 410 Nm, Performance 665 Nm
Acceleration: 0–100 km/h 7,9 sekunder för Luxuary, 4,9 sekunder för Performance
Topphastighet: 200 km/h
Batterikapacitet: 70 kWh.
Räckvidd (WLTP): 402 km 370 km
Laddning: Inbyggd laddare (AC) 11 kW, Laddtid 5–80% (DC) 43 min, Maximal laddeffekt (DC) 92 kWh
Tomvikt: 1 810 kg, 1 920 kg
Maximal dragvikt: 750 kg
Pris: 489 990 kr för Luxuary och 524 990 kr för Performance, Privatleasing, från: 36 månader, 1 000 mil/år 3 645 kr/mån 3 995 kr/mån (Performance)
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.