När andra biltillverkare ser 2024 som ett svart monster, spår MG:s Sverigechef att 2024 blir bra. Mycket på grund av en ny modell…
MG har ett ess i rockärmen 2024
Mest läst i kategorin
2021 – för alltså bara tre år sedan, kom det anrika bilmärket MG tillbaka på gatorna i Sverige.
För den som fick något romantiskt i blicken, med bilder av läckra brittiska öppna sportbilar, kunde dock snabbt lägga undan den visionen.
MG av idag är något helt annat än vad det var. Det som fortfarande känns igen från den engelska sportbilstraditionen är bara märket. Oktagonen med bokstäverna MG distinkt i mitten.
Annars är bilmärket idag till allra största delen en kinesisk elbil som placerats sig någonstans i mitten av det svällande elektrifierade bilbeståndet. Inte bättre – inte sämre än de flesta andra.
Bra start
I Sverige fick märket en flygande start. Redan under första året tog de förstaplatsen en månad på försäljningsstatistiken för elbilar.
2023 blev svajigare med försäljningssiffror som pekade åt alla håll. Dock mest nedåt.
I september 2023 registrerades 1354 nya MG-bilar i Sverige – i december samma år bara 222 stycken.
Ess i rockärmen
“Man skulle kunna tro att 2023 var ett normalt år om man tittar på totalregistreringen. Men det ligger mer i siffrorna. Vi gick in i fjol med en stor orderbank och det avspeglas i siffrorna. I år har vi inte det, så det är ett svårt år vi väntar, säger Tomas Ernberg, vd för MG Sverige, till Ny Teknik.
Men Tomas Ernberg anser sig ändå ha ett ess i rockärmen.
Märket fyller 100 år i år. Och som en del i det firandet släpps nya modellen Cyberster under året. En bil som kommer få de där som fick något drömskt brittiskt i blicken, att vakna till.
“Den kommer förmodligen till sommaren och jag tror att den väcker liv i MG som ett gammalt sporbilsmärke och då höjda anseendet på varumärket. Det är ett helt nytt segment nu, samtidigt som MG en gång i tiden var kända för sina sportbilar. Jag kan säga att vi kommer att dominera det här segmentet”, säger Tomas Ernberg
Nostalgi-knepet
Att greppa om nostalgin för att stärka ett varumärke, är ett gammalt och väl beprövat knep. Volkswagens Beetle minns du, liksom Chryslers PT Cruiser. Ibland blir det succé – ibland katastrof.
Marknaden som Tomas Ernberg spår så ljus, och där han vill att hans märke ska dominera, är dock bara en handfull stor. Nästan lite som att sätta världsrekord i en gren som du bara själv tävlar i.
Nya Cyberster kommer säkerligen att säljas till de sanna romantikerna, som vill försöka uppleva 1960-talets känsla men med 2020-talets teknik. Men några volymer att tala om, det kommer nog tyvärr inte Tomas Ernberg få sälja.
Hoppas jag har fel.
Läs också:
MG vill bygga bilar i Europa (Dagens PS)
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.