Mercedestoppen, Ola Källenius, ger ett försvarstal om laddhybriderna som tidigare fått massiv kritik.
“Många kunder kan köra till och från jobbet en hel vecka i eldrivet läge”, säger han.
Mercedestoppen i försvarstal om laddhybrider
Mest läst i kategorin
Nu går Mercedestoppen ut i ett försvarstal om biltillverkarens kritiserade laddhybrider. Där har Mercedes storsatsat med just laddhybrider som har både bensin- och dieselmotorer. Ola Källenius, chef för Daimlerkoncernen menar att Mercedes kommit långt i utvecklingen av batterierna.
Han menar också att räckvidden för batterierna i laddhybriderna har blivit mycket bättre, än i äldre modeller och därför kan drivas utan lokala utsläpp av koldioxid.
Kritik mot klimatnyttan
Organisationen Transport & Environment har gett laddhybriderna massiv kritik. De ifrågasätter bland annat klimatnyttan hos laddhybriderna. Enligt organisationen struntar bilister att ladda sina fordon, som då endast blir en tung bil med förbränningsmotor och innehåller komplicerad teknik.
“Vi är nu inne på tredje generationen men mycket av diskussionen om dem baseras fortfarande på data från första generationen där batterierna var mindre och räckvidden kortare “, säger Källenius i en intervju med Automotive News.
“Håller en vecka”
Enligt Källenius kommer EU att övervaka förbrukningen bland laddhybriderna. Biltillverkarna har ett stort intresse i att deras köpare får ett större intresse att köra på eldriften för att pressa ned förbrukningen av de fossila bränslena som används när förbränningsmotorn driver fordonet.
“Många kunder kan köra till och från jobbet en hel vecka i eldrivet läge”.
Läs mer: Fler artiklar om laddhybrider på
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.