Dagens PS

Mercedes Vision One-Eleven är en konceptbil från förr

Vision One-Eleven
Mercedes-Benz Vision One-Eleven är en elektrisk konceptbil med retrodesign. (Foto: Mercedes-Benz)
Joel Sandberg
Joel Sandberg
Uppdaterad: 27 juni 2023Publicerad: 22 juni 2023

Mercedes-Benz nylanserar en konceptbil som designades för 50 år sedan – Vision One-Eleven ska användas för att testa ny teknik. 

ANNONS

Mest läst i kategorin

Konceptbilar är biltillverkarnas sätt att visa upp experimentell design och visioner för framtiden.

Tanken är oftast att inte börja masstillverka bilarna utan enbart ge inspiration till design och testa ny teknik.

Vision One-Eleven

En konceptbil används för att testa ny teknik. (Foto: Mercedes-Benz)

Skulle testa diesel

På 1970-talet släppte Mercedes en konceptbil som fick namnet C 111.

Designen var extrem för sin tid men bilen användes i utvecklingssyfte för att testa wankel- och dieselmotorer. Mercedes-Benz byggde totalt 16 konceptbilar.

Vision One-Eleven

Nya konceptet Vision One-Eleven tillsammans med det äldre konceptet C 111. (Foto: Mercedes-Benz)

I veckan presenterades en nytolkning av konceptbilen – Vision One Eleven.

ANNONS

Senaste nytt

Vision One-Eleven får teknik från F1

ANNONS

Vision One-Eleven är eldriven med en helt ny teknik som lånas från Formel-1.

Vision One-Eleven

Vision One-Eleven använder samma teknik som McLaren Artura. (Foto: Mercedes-Benz)

Den elektriska axial-flux-motorn används sällan i produktionsbilar – förutom i McLaren Artura. Den nya motorn sparar både vikt och utrymme.

Den rundformade exteriören är inspirerad av den tidigare konceptbilen C 111.

Vision One-Eleven är inspirerad av tidigare koncept

Exempelvis påminner både fram- och baklyktor starkt om den äldre konceptbilen.

Dörrarna är så kallade måsvingedörrar som öppnas uppåt istället för utåt.

Vision One-Eleven

Konceptet har en design inspirerad av C 111. (Foto: Mercedes-Benz)

Interiören bjuder på en pixlad instrumentbräda, en rektangulär ratt och kraftigt reflekterande silvriga säten.

ANNONS

Förare och passagerare kan välja att sitta upp under färden, eller ligga ner och låta bilen ta sig till destinationen på egen hand.

Med andra ord modern teknik i ett modernt inre och yttre – med retrodesign.

Vision One-Eleven

Insidan har en rektangulär ratt trots att konceptet ska kunna köra sig själv. (Foto: Mercedes-Benz)

Läs även: Peugeots konceptbil har en rektangulär ratt 
Läs även: Audis nya konceptbil kan förvandla sig själv

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Joel Sandberg
Joel Sandberg

Redaktör på Högsta Växeln. Har kört allt från Ferrari till det mest spartanskt utrustade man kan hitta. Stolt ägare av en Fiat 500 från 1974.

Joel Sandberg
Joel Sandberg

Redaktör på Högsta Växeln. Har kört allt från Ferrari till det mest spartanskt utrustade man kan hitta. Stolt ägare av en Fiat 500 från 1974.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS