Mercedes-Benz tar ett stort steg mot framtiden genom att testa ett nytt solid-state-batteri som kan ge en räckvidd på över 100 mil.
Mercedes testar batteri – över 100 mil på en laddning


Mest läst i kategorin

Detta banbrytande batteriet, utvecklat i samarbete med det amerikanska företaget Factorial Energy, testas just nu i en modifierad EQS-sedan. Om allt går som planerat kan de första serietillverkade bilarna med denna teknik rulla ut på vägarna innan decenniets slut, skriver Mercedes.
En EQS i ny skepnad
Mercedes-Benz använder en EQS-sedan för att testa batteriet. Bilen har modifierats för att rymma det nya batteripaketet, där fokus främst legat på att anpassa batterihöljet.
Inuti höljet finns en flytande cellbärare med pneumatiska ställdon, utvecklade av Mercedes-Benzs Formel 1-ingenjörer i Brixworth. Detta system hanterar expansionen och sammandragningen av material inuti battericellerna under laddning och urladdning, vilket förbättrar stabiliteten och livslängden.

Längre räckvidd och högre energitäthet
Även om Mercedes-Benz ännu inte har avslöjat de fullständiga tekniska specifikationerna för sitt prototypbatteri, bekräftar de att EQS:s befintliga batterifack med 12 moduler möjliggör flexibla konfigurationer och kapaciteter.
De hävdar att den nya energilagringstekniken erbjuder cirka 25 procent längre räckvidd jämfört med ett litiumjonbatteri av motsvarande storlek och vikt.

Den nuvarande EQS 450+ sedanen, utrustad med ett 118 kWh litiumjonbatteri, har en WLTP-certifierad räckvidd på 823 km. Mercedes-Benz förväntar sig att det nya solid-state-batteriet kommer att öka EQS-prototypens räckvidd till över 100 mil under verkliga körförhållanden.
Samarbete för framtiden
Factorial Energy, som även samarbetar med Hyundai och Stellantis, bekräftade förra året att de hade försett Mercedes-Benz med battericeller med en energitäthet på upp till 391 Wh/kg och en laddningskapacitet som överstiger 106 Ah.
Paketet innehåller också en patenterad litium-metallanod och polymerseparator.
Tekniken som testas i EQS-prototypen är ett första steg mot ett mer avancerat solid-state-batteri, internt kallat Solstice, som Mercedes-Benz och Factorial Energy utvecklar tillsammans.
Denna nästa generations enhet ersätter polymerseparatorn med en sulfidbaserad fast elektrolyt, med målet att uppnå en energitäthet på 450 Wh/kg och en uppskattad 80-procentig räckviddsökning jämfört med dagens litiumjonbatterier.
Missa inga nyheter – prenumerera på Dagens PS Motorbrev.
Ny teknik i flera bilar
Tillsammans med den nya batteritekniken fortsätter Mercedes-Benz utvecklingen av nästa generations kiselkarbidinvertrar och kraftelektronik. Dessa, som för närvarande utvecklas hos AMG High Performance Powertrain i Brixworth, syftar till att ge högre effektverkningsgrad och förbättrad prestanda till biltillverkarens framtida modeller.
Mercedes-Benzs bekräftelse på att de testar solid-state-batteriteknik i en modifierad EQS förväntas föregå lanseringen av ett nytt utvecklingskoncept, efter den strategi som användes med EQXX, som presenterades 2022.
Detta framtida koncept kommer att visa teknik som förväntas användas i deras kommande nya serie av mindre bilar, inklusive efterträdare till CLA sedan, CLA Shooting Brake, GLA/EQA och GLB/EQB.

Däckexpertens varning: “Kolla mönsterdjupet nu”
Att köra med vinterdäck under vinterväglag är en självklarhet för de flesta bilägare i Sverige. Men det är inte bara typen av däck som spelar roll, utan
Läs också:
Aktien att köpa när Trump skakar världsordningen. News 55
Inflationen på väg tillbaka: “Som kackerlackor”. Realtid

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.