Test: Merceds-Benz T 180 d
Vi har tidigare provkört nya Mercedes T-klass i München. Då konstaterade vi att den erbjuder ett praktiskt och premiumbetonat helhetspaket. Frågan är emellertid hur den ter sig på hemmaplan. Låt oss lägga i Högsta Växeln och recensera nya Mercedes-Benz T 180 d.
Mercedes T-klass: Lika premium som praktisk?
Mest läst i kategorin
T:t i modellbeteckningen T-klass kommer från Mercedes tyska namn på deras kombibilar – T-modelle.
Syftet är att framhäva det faktum att det är just utrymme som är T-klassens paradgren.
Ett svalt segment
Segmentet för minivans nere på den europeiska kontinenten är lika hett som foppatofflor på en camping.
Målgruppen är priskänslig och väldigt pragmatisk, två egenskaper som Mercedes sannerligen tagit i beaktande med den nya modellen.
Nya T-klass bygger på Renault Kangoo. Skillnaderna jämte fransosen är dock påtagliga och Mercedes har lyckats väl med att dölja släktbanden.
Med hänsyn till den ovannämnda priskänsligheten hos kunderna bör det noteras att märket vill erbjuda en upplevelse som är premiumbetonad à la Mercedes men samtidigt prisvärd.
Det görs genom att spara in där det går – däribland genom den ovannämnda Kangoo-kopplingen – samtidigt som materialvalen är bestämt instegskompatibla.
Det är mycket billig plast i interiören och infotainmentskärmen är en utgående historia på 5,5 tum.
Senaste nytt
Ett försök att både vara premium och praktisk
Exteriört lär inte T-klass vinna några priser. Det är tveklöst en fråga om funktion före form, något som är desto mer gynnsamt för bilens interiör.
Takhöjden är i paritet med en domkyrka och det finns fler förvaringsmöjligheter än på ett IKEA-varuhus.
Bagageutrymmet kan svälja 520 liter med sätena uppfällda och 2 217 liter med sätena nedfällda. Bilen har siktet inställt på de som lever en aktiv livsstil.
Enligt Mercedes är deras kunder hundmänniskor som gillar fysiska aktiviteter som att cykla och vandra.
Apropå bagageutrymmet är en nackdel med bilen att bagageluckan är så vansinnigt stor. Det innebär att man behöver parkera med en hel fotbollsplans marginal baktill för att kunna öppna luckan helt.
Passagerardörrarna bak är en skjutbar lösning, något som gör det både enkelt och smidigt att ta sig in på trånga utrymmen. Fortsättningsvis går det att plocka ut hela baksätet, något som förvandlar T-klass till en tvättäkta Citan.
Mercedes T-klass är ingen kördynamisk gud
Vår testbil, T 180 d, är försedd med en 2-liters dieselpjäs på 116 kusar. Om du tror att det rör sig om ett prestandamonster tror du fel. Med undantag om man tar hänsyn till förbrukningen som är ruskigt låg.
Gasen i botten möts av vrålande dieselknatter som sipprar in i kupén. Efter lika lång tid som det tar för en leopardsköldpadda att springa 3,6 meter (13,2 sekunder) når man 100 knyck.
T-klass är dock inte skapt för att rastas, utan den ska agera pragmatiskt åkdon för de vars livsstil kräver mer rymd än fraktflyg.
Komfortmässigt är T 180 d mjuk med ergonomiska stolar. Fjädringen har det lite svårt med vårt rikes vägars grövre ojämnheter men lyckas svälja det mesta i dess väg på exempelvis motorvägen.
Fjädring är något biltillverkare ofta spar in på när det kommer till billigare modeller, något som märks av i T-klass.
Med tanke på att Mercedes T-klass i grund och botten bygger på en skåpbil är det akustiken som tar sig en törn.
Kupén fylls snabbt med buller från en rejäl dos vägljud, något som inte görs bättre av all rymd i kupén. Det är emellertid något som blir bättre när bilen är både fullastad och fullpackad då bullret dämpas.
Rent kördynamiskt innebär den rappa styrningen att T-klass uppträder förvånansvärt flinkt och den är lättmanövrerad både i stan och på motorvägen. De kolossala rutorna innebär även att sikten runtom är formidabel.
Summan av kardemumman
Mercedes T-klass ämnar injicera en dos premium i ett segment genomsyrat av valuta för pengarna och pragmatik.
Resultatet är en modell som anspelar på Mercedes styrkor x men som inte riktigt når hela vägen fram i termer av just premiumkänslan. Det blir emellertid en fråga om hur mycket man anser att stjärnan i fronten är värd.
Rent konceptuellt är T-klass väldigt tilltalande, men vi på redaktionen hade i sådana fall slagit till på bensinvarianten. Dieselpjäsen är lite väl spartansk och den höga dieselskatten gynnar inte hela prisvärdshetsargumentet.
Med det sagt gör T-klass exakt det som det står på innehållsförteckningen, och dess nonsensfria approach till vardagen är väldigt tilldragande.
Framgent kommer T-klass att erbjudas med upp till sju säten samt som kompakt husbil à la Volkswagen Caddy California. Även en helt elektrisk variant är på ingång.
Mercedes-Benz T 180 d försöker inte vara något den inte är, något som gör den till en förvånansvärt fulländad vardagskompanjon.
Det är långt ifrån det häftigaste alternativet på marknaden, men dess praktikalitet och användarvänlighet tar den långt i våra ögon.
Mercedes-Benz T 180 d (2022)
Motor: 1,5-liters, 4:a, diesel, 116 hästkrafter, 270 newtonmeter
Kraftöverföring: 7-växlad dubbelkopplingslåda, framhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h:
13,2 sekunder
Toppfart: 177 km/h
Vikt: 1 603 kg
Mått: (längd/bredd/höjd): 4498/1859/1811 mm
Pris: Från 334 900 SEK
Högsta Växelns helhetsintryck av Mercedes-Benz T 180 d
Slutbetyg: 3,5/5
Mercedes-Benz T-klass gör precis det den utlovar och fokuserar helhjärtat på funktion före form. Det må inte vara en särskilt exalterande egenskap men det är helt klart en attraktiv sådan.
Läs även: Recension av Mercedes-Benz Citan
Läs även: Mercedes lanserar världens första elektriska husbil
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.
Senaste nytt
Rätt företagsförsäkring online på ett ögonblick
Lika enkelt att köpa företagsförsäkring som det är att shoppa kläder. Se ditt pris direkt!
Ge årets julgåva till forskningen – så får du vårt hjärta
Ge årets julgåva till Hjärt-Lungfonden, så får du vårt hjärta i form av ett elegant diplom, ett digitalt julkort och en e-postsignatur.