Dagens PS

Mercedes: Startar återvinning av elbilsbatterier

Vid invigningen närvarade både Tysklands förbundskansler Olaf Scholz och Ola Källenius, vd för Mercedes-Benz Group AG. (Foto: Mercedes)
Vid invigningen närvarade både Tysklands förbundskansler Olaf Scholz och Ola Källenius, vd för Mercedes-Benz Group AG. (Foto: Mercedes)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 22 okt. 2024Publicerad: 22 okt. 2024

Biltillverkarna behöver ta ett ansvar för batteritillverkning och återvinning. Mercedes öppnar nu sin återvinning av bilbatterier i Tyskland.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Mercedes-Benz har öppnat sin första batterirecyklings-anläggning i Kuppenheim, Tyskland. Anläggningen är ett viktigt steg mot en mer hållbar framtid för elbilar.

Här används en metod som gör det möjligt att återvinna över 96 procent av de värdefulla materialen i batterierna, skriver de själva.

Vd:n för Mercedes-Benz Group, Ola Källenius, betonar vikten av hållbarhet.

Han menar att den nya anläggningen är en viktig milstolpe i företagets arbete med att bygga de mest attraktiva bilarna.

Så här ser det ut på platsen. En stora anläggning med solceller på taken. (Foto: Mercedes)
Så här ser det ut på platsen. En stora anläggning med solceller på taken. (Foto: Mercedes)

Så fungerar återvinningen

Först strimlas batterimodulerna. Därefter separeras plast, koppar, aluminium och järn mekaniskt. Den återstående “svarta massan” genomgår sedan en hydrometallurgisk process.

I denna process utvinns kobolt, nickel och litium. Hela anläggningen drivs av solenergi och har en årlig kapacitet på 2 500 ton.

ANNONS

Senaste nytt

Varför är återvinning viktigt?

ANNONS

Biltillverkare är alltmer intresserade av att skapa en cirkulär ekonomi för elbilsbatterier. Dels finns det en oro kring etisk utvinning av vissa mineraler, som kobolt.

Dessutom vill man skapa mer robusta regionala leveranskedjor. På så sätt blir man mindre beroende av globala kedjor som lätt kan störas av händelser som krig eller blockerade farleder.

Utmaningar och möjligheter

En utmaning för batterirecykling är att elbilsbatterier håller längre än vad många tror. Med aktiv temperaturhantering förlorar ett batteripaket bara några få procentenheter av sin laddningskapacitet efter 8-10 år.

Innan man återvinner ett batteripaket på grund av försämrad kapacitet kan det användas för stationär energilagring.

En blick inne på anläggningen där den avancerade proceduren sker. (Foto: Mercedes)
En blick inne på anläggningen där den avancerade proceduren sker. (Foto: Mercedes)

Mercedes-Benz anläggning i Kuppenheim är den första i sitt slag.

Anläggningen kan skalas upp i framtiden om behovet ökar. Målet är att återvinna tillräckligt med material för att producera över 50 000 nya batterimoduler varje år.

Litium, nickel och kobolt kan återvinnas och användas i nya batterier för framtida Mercedes-bilar.

ANNONS

Samarbete för framtiden

Mercedes samarbetar med Primobius, ett joint venture mellan den tyska teknikgruppen SMS och den australiska processteknikutvecklaren Neometals.

Förutom Mercedes egna investeringar får anläggningen även statligt stöd i Tyskland.

Mardrömsaffären: Hotade bilkund med pistol

En anställd på en bilfirma i Florida har hamnat i knipa, minst sagt. Han har nämligen dömts för att ha rånat en kund – trots att kunden betalat sina

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS