“Lanserar laddhybrider med dieselmotor när konkurrenten byter till bensin”, skriver Recharge på Mestmotor.se. Effekten av det här blir, enligt tidningen, att Mercedes “kommer håva in tjänstebilister som överger Volvo”.
Mercedes smarta drag mot Volvo
Mest läst i kategorin
Mercedes gör alltså tvärt om mot konkurrenterna, som lanserar laddhybrider med bensinmotor; allt med Mercedes visar upp nya laddhybrider med dieselmotor.
Det här är smart av två skäl, enligt Recharges skribent, som konstaterar att Mercedes nästan blir helt ensamma om sitt koncept, dessutom tilltalar det tjänstebilisterna, som beskrivs i artikeln som “extremt viktiga för biltillverkarna i allmänhet och Mercedes i synnerhet”.
En bensinladdhybrid är dessutom dyrare för företagen ekonomiskt än en dieselladdhybrid.
“Den fyrcylindriga dieselmotorn som Mercedes ska använda i C-klass och E-klass som laddhybrider är dessutom modern och hyfsat ren även i verkligheten”, framhåller Recharge, som konstaterar att Mercedes – med hänvisning till statistik från Bil Sweden – ökar rejält i popularitet som tjänstebil i Sverige.
Ett minus för Mercedes nya modeller är den korta räckvidden på el, enligt skribenten.
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.