Dagens PS

Mercedes skrotar sladden – elbilen får kraft från lacken

Vad sägs om lite sollack? (Foto: Mercedes)
Vad sägs om lite sollack? (Foto: Mercedes)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 24 apr. 2025Publicerad: 24 apr. 2025

Mercedes utforskar banbrytande “solfärg” som i framtiden skulle kunna addera tusentals kilometer till räckvidden för elbilar varje år.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Under optimala förhållanden i exempelvis Peking handlar det om upp till 39 kilometer per dag, vilket avsevärt skulle minska behovet av traditionell laddning via sladd. Företaget arbetar även med andra innovativa projekt för att göra framtidens fordon säkrare och mer effektiva, skriver Carscoops.

Mercedes solfärg. (Foto: Mercedes)
Mercedes solfärg. (Foto: Mercedes)

Laddning via lack – framtidens melodi?

Elbilar har utvecklats snabbt, men utmaningar kvarstår. Ett av de största bekymren är laddningen, och här presenterar Mercedes en potentiell lösning. Deras forskning kring “solfärg” innebär att nya typer av solcellsmoduler integreras sömlöst i karossen på elbilar.

Mercedes solfärg. (Foto: Mercedes)
Mercedes solfärg. (Foto: Mercedes)
ANNONS

Senaste nytt

Milslång räckvidd med solceller

Målet är ett extremt tunt lager av färg som genererar tillräckligt med elektricitet för att köra upp till 14 000 kilometer per år. Även om detta bygger på ideala förhållanden och troligen inte helt kommer att ersätta vanlig laddning, är tanken på att ladda bilen passivt genom att parkera utomhus mycket tilltalande. Mercedes undersöker en aktiv fotovoltaisk yta med solceller som har en effektivitet på 20 procent.

Mercedes solfärg. (Foto: Mercedes)
Mercedes solfärg. (Foto: Mercedes)

Individuell cellkontroll för bättre prestanda

ANNONS

Parallellt med solfärgsprojektet utvecklar Mercedes en programmerbar mikroomvandlare som kan installeras på battericellsnivå. Detta skulle möjliggöra individuell reglering av cellerna och därmed förbättra elbilarnas prestanda ytterligare.

Enligt företaget visar forskningsresultat att det är möjligt att upprätthålla en konstant högspänningsutgång på 800 volt, oavsett laddningsnivå och hälsotillstånd hos de enskilda cellerna. Detta kan bana väg för längre räckvidder, optimerat energiflöde för dubbelriktad laddning och ökad flexibilitet i modulariseringen av batterisystem.

Bromsar integreras i drivlinan

Även bromssystemet genomgår en innovation hos Mercedes. Företaget forskar på en “innovativ och mer hållbar broms” som inte längre är placerad vid hjulet utan integrerad i en sluten motor-transmissionsenhet.

Mercedes bromsar. (Foto: Mercedes)
Mercedes bromsar. (Foto: Mercedes)

Detaljerna är ännu få, men Mercedes uppger att den nya bromsen knappt slits alls och i princip är underhållsfri. Dessutom ska den inte rosta, avge partikelemissioner eller tappa effekt vid hög belastning. Fördelarna inkluderar även lägre ljudnivå och en positiv inverkan på räckvidd och effektivitet.

Mercedes bromsar. (Foto: Mercedes)
Mercedes bromsar. (Foto: Mercedes)

AI inspirerad av mänsklig hjärna

Slutligen samarbetar Mercedes med University of Waterloo i Kanada kring så kallad neuromorfisk databehandling. Denna teknik efterliknar hur den mänskliga hjärnan fungerar och kan göra beräkningar inom artificiell intelligens betydligt energieffektivare och snabbare.

ANNONS
Mercedes smarthet. (Foto: Mercedes)
Mercedes smarthet. (Foto: Mercedes)

För Mercedes innebär detta att säkerhetssystem i framtiden kan bli bättre på att känna igen trafikskyltar, körfält och andra trafikanter samt reagera snabbare, även vid dålig sikt. Tekniken har potential att vara upp till tio gånger mer energieffektiv.

Bildfrossa – Nya Audi S6 Avant e-tron

Se bilderna på nya Audi S6 Avant e-tron. Elektrisk prestandakombi som lovar fart och räckvidd. Missa inte bildfrossan i artikeln. Nu har Audi officiellt

Läs också:

Larm: Dagens unga läser inte – har sju timmars skärmtid om dagen. News 55

Tillsatser för växellådan – en quick fix eller pengar i sjön? E55

Kompetenskrisen hotar tillväxten – trots hög arbetslöshet. Realtid

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Det finns en finsk bank med 15 000 svenska kunder som inte skulle räddas av staten vid en finansiell kollaps. (Bild: Dagens PS)
Spela klippet
Börs & Finans

Populära banken räddas inte vid en kris – för liten

24 apr. 2025
ANNONS
ANNONS