Mercedes utforskar banbrytande “solfärg” som i framtiden skulle kunna addera tusentals kilometer till räckvidden för elbilar varje år.
Mercedes skrotar sladden – elbilen får kraft från lacken


Mest läst i kategorin
Under optimala förhållanden i exempelvis Peking handlar det om upp till 39 kilometer per dag, vilket avsevärt skulle minska behovet av traditionell laddning via sladd. Företaget arbetar även med andra innovativa projekt för att göra framtidens fordon säkrare och mer effektiva, skriver Carscoops.

Laddning via lack – framtidens melodi?
Elbilar har utvecklats snabbt, men utmaningar kvarstår. Ett av de största bekymren är laddningen, och här presenterar Mercedes en potentiell lösning. Deras forskning kring “solfärg” innebär att nya typer av solcellsmoduler integreras sömlöst i karossen på elbilar.

Senaste nytt
Milslång räckvidd med solceller
Målet är ett extremt tunt lager av färg som genererar tillräckligt med elektricitet för att köra upp till 14 000 kilometer per år. Även om detta bygger på ideala förhållanden och troligen inte helt kommer att ersätta vanlig laddning, är tanken på att ladda bilen passivt genom att parkera utomhus mycket tilltalande. Mercedes undersöker en aktiv fotovoltaisk yta med solceller som har en effektivitet på 20 procent.

Individuell cellkontroll för bättre prestanda
Parallellt med solfärgsprojektet utvecklar Mercedes en programmerbar mikroomvandlare som kan installeras på battericellsnivå. Detta skulle möjliggöra individuell reglering av cellerna och därmed förbättra elbilarnas prestanda ytterligare.
Enligt företaget visar forskningsresultat att det är möjligt att upprätthålla en konstant högspänningsutgång på 800 volt, oavsett laddningsnivå och hälsotillstånd hos de enskilda cellerna. Detta kan bana väg för längre räckvidder, optimerat energiflöde för dubbelriktad laddning och ökad flexibilitet i modulariseringen av batterisystem.
Bromsar integreras i drivlinan
Även bromssystemet genomgår en innovation hos Mercedes. Företaget forskar på en “innovativ och mer hållbar broms” som inte längre är placerad vid hjulet utan integrerad i en sluten motor-transmissionsenhet.

Detaljerna är ännu få, men Mercedes uppger att den nya bromsen knappt slits alls och i princip är underhållsfri. Dessutom ska den inte rosta, avge partikelemissioner eller tappa effekt vid hög belastning. Fördelarna inkluderar även lägre ljudnivå och en positiv inverkan på räckvidd och effektivitet.

AI inspirerad av mänsklig hjärna
Slutligen samarbetar Mercedes med University of Waterloo i Kanada kring så kallad neuromorfisk databehandling. Denna teknik efterliknar hur den mänskliga hjärnan fungerar och kan göra beräkningar inom artificiell intelligens betydligt energieffektivare och snabbare.

För Mercedes innebär detta att säkerhetssystem i framtiden kan bli bättre på att känna igen trafikskyltar, körfält och andra trafikanter samt reagera snabbare, även vid dålig sikt. Tekniken har potential att vara upp till tio gånger mer energieffektiv.

Bildfrossa – Nya Audi S6 Avant e-tron
Se bilderna på nya Audi S6 Avant e-tron. Elektrisk prestandakombi som lovar fart och räckvidd. Missa inte bildfrossan i artikeln. Nu har Audi officiellt
Läs också:
Larm: Dagens unga läser inte – har sju timmars skärmtid om dagen. News 55
Tillsatser för växellådan – en quick fix eller pengar i sjön? E55
Kompetenskrisen hotar tillväxten – trots hög arbetslöshet. Realtid

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.