Nu kommer Mercedes Maybach S-klass till Sverige, med det släpps även priserna på de två varianterna av den lyxiga Mercan. En V-åtta och en V-tolva.
Mercedes Maybach S-klass – Nu släpps den i Sverige


Mest läst i kategorin

Mercedes värsting Mercedes Maybach S-klass börjar säljas i Sverige. Maybach är lyxvarianten av Mercedes S-klass och stäcker ut sig 18 centimeter mer mellan axlarna, för en extra komfort i baksätet.

Baksätet i Maybachen är något extra. Vitt skinn, ett underhållningssystem och bullerdämpning är några detaljer. Sen är ju benutrymmet lyx bara det. (Foto: Daimler AG)

Som sig anstår en lyxbil, ingår naturligtvis även champagneglas, perfekt placerade i den bakre delen av bilen. (Foto: Daimler AG)

Det finns flera skärmar i bakre delen av bilen. Ha videokonferens eller titta på en film? (Foto: Daimler AG)
I de båda varianterna kan köpare välja till så kallad tvåtonslackering, det finns tio olika kombinationer att välja mellan. Avdelaren mellan färgerna, så klart är den handmålad. Totalt mäter lyxbilen knappa 5,5 meter i längd och dryga 1,9 meter i bredd.

Med sin längd på nära 5,5 meter kan Mercedes Maybach svänga även med bakaxeln. Totalt kan den svänga tio grader, vilket hjälper till i snäva partier i stadstrafiken. (Foto: Daimler AG)
Två motorutföranden
Den kommer i en “billig” version, S580 4Matic, en V8 bensinare med midhybridteknik på 503 hästkrafter och 700 newtonmeter. V-åttan når knappt upp i två miljoner kronor, 1 912 000 kronor för att vara mer exakt. Versionen gör 0-100 på 4,8 sekunder och har en toppfart på 250 kilometer i timmen.

S 680 4Matic-versionen gör 0-100 på 4,5 sekunder och har en toppfart på 250 kilometer i timmen. Båda modellerna har strypta toppfarter. (Foto: Daimler AG)
För den som vill ha den lyxigare versionen S 680 4Matic, även denna en bensinare men med en V12 under huven. 612 hästkrafter och 900 newtonmeter driver åket framåt. Priset lägger sig här på dryga 2,6 miljoner kronor.

Förarmiljön går inte heller av för hackor i detta lyxåk. Stora tydliga paneler och en multiskärm som inte ber om ursäkt alls. (Foto: Daimler AG)

Bara nyckeln till åket doftar lyx i sin roséguldfärg. (Foto: Daimler AG)
Läs mer: Fler lyxbilsartiklar på

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.