Efterfrågan på Mercedes-Benz lastbilar är fortsatt stark, men utrullningen av laddningsstationer går för långsamt.
Mercedes lastbils-vd: Infrastrukturen för laddstationer undermålig
Mest läst i kategorin
“Marknaden håller på att normaliseras”, säger Karin Rådström, vd för Mercedes-Benz lastbilsmärke, till Bloomberg.
Mercedes-Benz Trucks orderstock och antalet nya ordrar är fortsatt på mycket höga nivåer, trots att Europas ekonomi haltar. Lastbilsproduktionen har också börjat återhämta sig från långvariga problem med leveranskedjan.
“Om jag tittar på orderstocken och intaget jämfört med de senaste två åren så är det något ner, men om jag ser det ur ett tioårigt perspektiv så är det fortfarande extremt bra”, säger Karin Rådström.
Den tidigare Scania-chefen har lett Mercedes lastbilsmärke sedan 2021 och lyckats leverera en ökad avkastning tack vare förbättringar i efterförsäljningstjänsten.
Läs mer: Lånebil fattade eld – elbil brände ner hennes hem
Satsningen på elfordon stöter på hinder
Förra månaden avslöjade Mercedes-Benz Trucks en tung elektrisk lastbil vid namn eActros 600 som är tänkt att konkurrera med Teslas Semi. Bolaget planerar också att bygga en batterifabrik i USA.
Daimler Truck, där Karin Rådström också sitter som styrelsemedlem för Europa och Sydamerika, ska övergå till elektriska stora lastbilar. Satsningen har dock stött på hinder på grund av bristande laddningsinfrastruktur och höga fordonskostnader.
Övergången till klimatmässigt hållbar logistik bromsas av överdriven reglering och planeringshinder, menar Rådström. Det största hindret är en alltför långsam utrullning av laddningsstationer, vilket i sin tur begränsar försäljningen av e-lastbilar.
Rutinerad journalist och redaktör som bevakar ämnesområden som företag och privatekonomi, men även världen.
Rutinerad journalist och redaktör som bevakar ämnesområden som företag och privatekonomi, men även världen.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.