Dagens PS

Mercedes lanserar världens första elektriska husbil

Mercedes EQT
Mercedes EQT Marco Polo fokuserar på compact living. (Foto: Mercedes)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 02 dec. 2022Publicerad: 02 dec. 2022

Elbilar finns inom alla segment, förutom det för husbilar. Det är emellertid något som Mercedes nu vill råda bot på med lanseringen av helt nya Mercedes-Benz EQT Marco Polo.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Den nya elektriska husbilen bygger på minstingen inom Mercedes transportbaserade åkdon – T-klass, men i elektriskt utförande – därav EQT.

Mercedes EQT

Nya EQT lanseras med husbilsversionen – EQT Marco Polo – som lockbete. (Foto: Mercedes)

Elektrifiering överallt

Mercedes-Benz EQT Marco Polo bygger på den långa varianten av elektriska T-klass (L2), som ännu inte lanserats.

Med andra ord är EQT Marco Polo fortfarande ett koncept, dock ett sådant som är riktigt nära produktion.

EQT Marco Polo är ett sätt för Mercedes att visa att de minsann ska elektrifiera alla hörn av bilvärlden, däribland även husbilar.

Mercedes vill elektrifiera samtliga segment de är verksamma i. (Foto: Mercedes)

ANNONS

Senaste nytt

Mercedes EQT Marco Polo: Compact living

EQT Marco Polo tillhör segmentet för kompakta husbilar – likt Volkswagen Caddy California -något som kräver finurliga lösningar.

ANNONS

I EQT Marco Polos fall är det mest utrymmesoptimerade inslaget det inbyggda taktältet som man fäller upp med ett knapptryck. Enligt Mercedes innebär det att man kan stå upp, något som ökar rymdkänslan lavinartat.

Sängen i taktältet är 1,97 gånger 0,97 meter lång, något som gör att man behöver känna sin sängkamrat väl för att sova bekvämt. Sängen i kupén är snäppet större – 2 meter gånger 1,15 meter.

Det finns även ett kök, diskho med en färskvattentank på 12 liter och ett kylskåp på 16 liter.

Det finns ett extra batteri som är lätt att plocka bort och som går att ladda från ett vanligt uttag som i sin tur driver alla accessoarer och liknande.

Det går även att plocka ut alla Marco Polo-inslag – förutom taktältet – vilket gör att bilen kan bli sjusitsig eller agera skåpbil.

Med andra ord kan den nyttjas som bruksbil, något som gör en kompakt husbil till betydligt enklare och billigare att leva med än en fullstor sådan.

Mercedes EQT

Interiören är samma som i ordinarie T-klass, om man bortser från bodelen. (Foto: Mercedes)

Räckvidd och laddning

Räckvidden är upp till 282 kilometer och bilen går att DC-ladda upp till 80 kilowatt, vilket motsvarar 10 till 80 procent på 38 minuter.

ANNONS

Dragvikten är 1 500 kilogram vilket räcker för en husvagn – om man ska vara kung på campingen – eller en båt.

Mercedes EQT

Mercedes EQT delar mycket med syskonet Kangoo. (Foto: Mercedes)

Mercedes EQT Marco Polo lanseras samtidigt som vanliga EQT

Ordinarie EQT lanseras i kort utförande (L1) och har upp till fem sittplatser. Den har mycket gemensamt med Renault Kangoo E-Tech Electric.

Priset för den börjar på cirka 530 000 kronor.

Lanseringen för EQT (och EQT Marco Polo) sker under 2023.

Lanseringen av båda varianter sker nästa år. (Foto: Mercedes)

Läs även: Recension av Mercedes-Benz Marco Polo
Läs även: Recension av Mercedes T-klass

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Fabege: "Fastighetsmarknaden ansträngd men inte i kris"

Fabege. Stockholms kommersiella fastighetsmarknad står inför stora utmaningar med ökande vakansgrader och höga byggkostnader. För fastighetsägare med ”örat mot rälsen” finns dock goda möjligheter kommande år. Johan Zachrisson, affärsutvecklingschef på Fabege (börskurs Fabage), målar upp en komplex bild av Stockholms fastighetsmarknad när han gästar Dagens PS studio. Fabege nyttjar sin storlek ”Fastighetsmarknaden är ansträngd men […]