Den helt nya Mercedes A-klassen kommer med en arsenal av ny teknik och lyxiga egenskaper för att ta upp kampen med framförallt Audi A3 och BMW 1-serien.
Mercedes A-klass visar vägen för andra
Mest läst i kategorin
Efter det som verkar som månader av förhandsvisningar, teasers och spionbilder, föll täcket av den helt nya Mercedes A-klassen. Enligt företaget kommer den att introducera helt nya nivåer av lyx och teknik till sin klass.
Tittar man på bilderna så upplever man att den nya modellen fortfarande är ganska lika föregångaren – i själva verket hänvisar Mercedes till den nya A-Klassen som bara en “ny tolkning” av designen.
Bredare och lägre front
Det finns dock flera subtila förändringar utöver den tidigare generationen Mercedes A-Klass. Fronten är lägre och bredare än på föregående version. Den är delvis utformat för att få bilen att se sportigare ut, men det hjälper också till att ge en ledande aerodynamik. Även bakdelen har fått ett bredare utseende med nya LED-ljus. Den är också en aning längre med längre hjulbas som ger ett bättre innerutrymme än föregångaren.
Men om du förväntade dig en revolution, snarare än evolution, titta då inuti. Den banbrytande designen (som först visades förra året) har ett par fristående digitala instrumentpaneler och luftventiler med turbinform, med omgivande belysning som används för att markera de separata delarna av instrumentpanelen.
Anpassat till användarna
Det ser inte bara annorlunda ut; det fungerar också på ett helt annat sätt än vad man är van vid i bilar av den här storleken. Med hjälp av det Mercedes-Benz User Experience-systemet som vi först såg på CES i Las Vegas i januari 2017, opererar inte systemet statiskt genom artificiell intelligens, det kan även anpassas till varje användare.
Det betyder att de digitala skärmarna kan ställas in för att visa förarens önskad kombination av information på det sätt de föredrar. Utöver det lär sig systemet om du ringer samma nummer eller ställer in vissa radiostationer vid vissa tider på dagen och föreslår detta till föraren vid det aktuella ögonblicket.
Systemet känner även igen den vanligaste destinationen och startar navigationen automatiskt i bakgrunden. När föraren har bekräftat destinationen, kommer all information om rutten, såsom trängsel och eventuella andra problem, redan att finnas tillgängliga.
Lättmanövrerat system
Systemet ger också tillgång till den ständigt växande Mercedes me connect-tjänsten som innehåller allt från extra navigationsfunktioner till möjligheten att boka in din bil för en service på distans. Vi har redan testat systemet och var mycket imponerade över hur lätt det var att arbeta sig genom de olika menyerna och att få kontroll på alla funktioner.
Det går att styra det nya A-Klass infotainmentsystemet på flera sätt – med röststyrning, pekskärmen, en pekplatta på mittkonsolen eller små pekskärmspaneler på ratten. Standardsystemet har två 7-tums skärmar, den i mitten av bilen är en pekskärm. Det går att uppgradera till antingen en 10,25-tums pekskärm eller två 10,25-tums skärmar. En head-up-display finns också som tillval. En av de mest intressanta funktionerna i navigationen är att en mängd information läggs in ovanpå en levande videobild från frontkameran.
Röststyrsystemet är också mycket sofistikerat och aktiveras antingen genom att trycka på en knapp på ratten eller helt enkelt säga “Hej Mercedes”, ungefär som Siri-systemet på en iPhone. Enligt Mercedes kan systemet känna igen vardagsspråk, snarare än att bara svara på uppsatta kommandon. Mercedes säger till exempel att det inte bara kommer att reagera på indirekta kommentarer som “Jag är kall” snarare än “Temperatur till 24 grader”, den kan också lära sig nya ord eftersom det tar information från både inbyggd programvara och molnet.
Merca med lyxiga tillval
Den nya A-Klassen erbjuder en rad olika tillval som normalt förknippas med lyxbilar, som till exempel uppvärmning och ventilation, liksom ett massagesystem för framsätet. Även några av de avancerade drivhjälp- och säkerhetssystemen kommer från den lyxiga S-klassen.
Active Distance Assist håller inte enbart avståndet till framförvarande bil utan använder också kartdata för att justera bilens hastighet när den närmar sig kurvor eller rondeller.
Alla modeller kommer med Active Brake Assist (som bidrar till att mildra effekterna av en bakre kollision eller eventuellt förhindra det) och Attention Assist som varnar föraren om han/hon visar tecken på trötthet.
Fyrhjulsdrift på G
Fyrhjulsdrift kommer senare under året och som ett alternativ till standardupphängningen kommer man att kunna få en 15mm lägre version för att ge en sportigare hantering eller en aktiv dämpningskontroll. Med detta system kan inte bara förare välja sina föredragna dämpningsegenskaper, utan systemet använder även information från överföring, bromsar, styrning och motor för att blixtsnabbt justera upphängningen.
Inga priser finns ännu tillgängliga men bör hamna på cirka 5-10 procent över föregångaren.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.