En ny trend inom bilvärlden är att låsa diverse funktioner bakom en betalvägg i form av en prenumeration. Nu erbjuder Mercedes möjligheten att trimma sin elbil med hjälp av en prenumeration.
Mercedes erbjudande: 90 hk för 926 kr i månaden
Mest läst i kategorin
Det är närmare bestämt Mercedes EQE- och EQS-modeller på den amerikanska marknaden som nu kan få mer effekt genom en prenumeration.
Det rapporterar amerikanska CNN.
MISSA INTE: Vår podd om bilar – Dragläget – avsnitt 21
Ökade intäkter
Tanken bakom att erbjuda olika funktioner via en prenumerationstjänst är att det är lättare för tillverkare att tillverka bilar med exakt samma hårdvara och därefter ta betalt för mjukvaran.
Alternativet är att skräddarsy varje enskild bil vilket blir dyrare i det långa loppet.
Senaste nytt
Mercedes erbjuder elbilar med extra kräm
I USA erbjuder nu Mercedes sina kunder av EQE 350 SUV, EQE 350 Sedan, EQS 450 SUV, EQS 450 Sedan möjligheten att, helt trådlöst, höja effekten på sina bilar.
Det rör sig om 60 hästkrafter för EQE-varianten och 80 hästkrafter för EQS-varianterna.
Rikligt med prestanda
Det innebär att EQE-varianterna får 348 hästkrafter totalt medan EQS-varianterna får 435 hästkrafter.
EQE SUV gör 0-till-100 sekunder på 5,2 sekunder – ner från 6,2 innan – medan sedanen avverkar sprinten till 100 på 5,1 sekunder, ner från 6,1.
För EQS SUV kapas tiden för accelerationen till 100 km/h från 5,8 till 4,9 sekunder.
Sedanen uppnår 100 knyck på 4,5 sekunder, ner från 5,3.
En fast månadskostnad
För EQE-kunder kostar de extra 60 hästkrafterna 60 dollar i månaden, motsvarande 617 kronor.
Det går också att betala per år – då kostar det 600 dollar, motsvarande 6 172 kronor.
För EQS kostar de 80 extra hästkrafterna 90 dollar i månaden – 926 kronor, eller 900 dollar – 9 260 kronor för ett helt år.
Allt på samma gång
Det går även att göra prestandauppgraderingarna permanenta genom att betala 1 950 dollar – 20 060 kronor – för EQE-modellerna alternativt 2 950 dollar – 30 344 kronor – för EQS-modellerna.
Ifall kunder nappar på detta återstår att se, men ifall de gör det kommer prenumerationstrenden tveklöst att sprida sig.
Läs även: Mercedes EQE SUV är märkets bästa elbil
Läs även: Mercedes EQE 350+ är en fantastisk elbil
Läs även: Mercedes EQS 450+ har bästa räckvidden
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.