Mercedes Vision EQXX EV är drömbilen med galen räckvidd. Konceptbilen är ett under av aerodynamik och effektivitet i en lockande och elegant paketering. Stram och skulpterad ger den en vink om nästa generation el-Mercedes.
Galet rekord - 100 mils räckvidd på Mercedes EQXX EV
Mest läst i kategorin
“Allt vi gör är länkat till vår designfilosofi – sensuell renhet – och ingår alltid i en strategi”, säger Steffen Köhl, chef för Mercedes-Benz avancerade interiördesign till Robb Report.
Mercedes-effektiv
Det är förstås effektivitet Mercedes är ute efter med EQXX, men det gäller ju också att göra bilen åtråvärd. Designelement som bidrar till bilens räckvidd är den strama boattail-siluetten som smalnar av i bakändan, täckta hjul som reducerar turbulens och en rörlig bakre diffusor som rör sig 20 centimeter i högre hastigheter. Det är ett väldigt distinkt element som inte bara är funktionellt.
“Som designers älskar vi rörliga delar”, säger Steffen Köhl till Robb Report, “att arbeta med någonting som på sätt och vis ger liv till bilen”.
Senaste nytt
Visar nästa generation drivlina
Att en konceptbil kan köras i den riktiga världen är ovanligt, men EQXX visar att den inte enbart är design. Den nya generationen drivlina är vad Mercedes kommer att använda i kommande el-bilar, ett kompakt och kraftfullt batteripaket i kombination med avancerad kylningsteknik, energibesparande komponenter och luftmotståndskoefficient på bara 0,17 ger den galna räckvidden. EQXX klarade mer än 1000 kilometer på en laddning, från huvudkontoret i Stuttgart till Cassis i södra Frankrike.
“Vem som helst kan stoppa in ett jättebatteri och komma lång väg”, säger Eva Greiner, chefsingenjör för det elektriska körsystemet till Robb Report. “Vi ville inte bara nå 1000 kilometer, utan göra det med minsta möjliga batteri”.
Solpanel hjälper till
Batteripaketet väger knappt 500 kilo, och kan skicka ungefär 95 procent av energin direkt till hjulen. En solpanel på taket ger kraft åt till exempel de inre skärmarna och infotainmentsystemet.
Interiören består av nya och hållbara material, klädseln är gjord av odlad svampmycel som i sin processade form ser ut som läder. Tyginsättningarna är tillverkade av opal kaktus (“prickly pear”-kaktus) från Mexico.
“De har stor möjlighet att ersätta petroleum-baserade läderalternativ”, säger Belinda Gunther, chef för färg- och materialdesign till Robb Report.
Konflikter ger bästa bilen
Mercedes-Benz vill inte avslöja om EQXX kommer att massproduceras, konceptet är ett test för att ge inspiration och möjlighet att lösa eventuella konflikter mellan teamen.
“Det blir inte kreativt när alla är i harmoni med varandra”, säger Steffen Köhl till Robb Report. Vi älskar de här konflikterna mellan våra designers och ingenjörer eftersom de till slut ger den bästa bilen”.
Läs även: Till salu: Unik Mercedes 220 från 1960
Läs även: Så tycker Top Gear om eldrivna Hummern
Journalist på Dagens PS med lång erfarenhet från olika medier.
Journalist på Dagens PS med lång erfarenhet från olika medier.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.