Dagens PS

Enda svenska testet: Kan elektriska Mercedes eCitan leverera?

eCitan klär verkligen i kulören Lorándit röd.
Erik Punt
Erik Punt
Uppdaterad: 30 maj 2023Publicerad: 28 maj 2023

Mercedes satsar hårt på elektrifiering av sitt produktsortiment och har nu introducerat eldrivna varianter inom i stort sett varje storleksklass. 

ANNONS

Mest läst i kategorin

De här modellerna kännetecknas av prefixet EQ eller e för kommersiella kunder.

Som min redaktionskollega Marcus tidigare noterat under provkörningen av Citan (notera att inget e-prefix finns med och att det därför handlar om en konventionell förbränningsmotorbil) så har det arbetats intensivt för att differentiera sig jämfört med syskonet Renault Kangoo. 

eCitan gör sig som bäst i urbana miljöer med lägre krav på räckvidd. (Foto: Mercedes-Benz)

Urbana transporter

Vi har begett oss till Sveriges framsida för att ta reda på hur den helt elektriska versionen av Citan presterar på kurviga västkustvägar och i Göteborgs snåriga rusningstrafik.  

ANNONS

Senaste nytt

Inte en ren elbilsplattform

När man analyserar bilens grundläggande egenskaper så kan man snabbt konstatera att den bör vara varje hantverkares, eller för den delen annan individ med ett stort lastbehovs, dröm tack vare det volumiösa bagageutrymmet. 

Trots att det inte är en ren elbilsplattform är utförandet lyckat. (Foto: Mercedes-Benz)

Det får man visserligen i vanliga Citan också men man har helt och hållet lyckats gömma undan batterierna så att de inte inkräktar på utrymmet vilket är bra jobbat eftersom plattformen inte är anpassad för enbart eldrift. 

ANNONS

Två versioner

eCitan finns i två storlekar, compact och long, med olika lastmått. Den korta versionen kan lasta objekt upp till 3,05 meter och den långa versionen upp till 3,41 meter. 

Lastvikten varierar också, med 544 kg för den korta och 722 kg för den långa versionen.

Räckvidden minskar endast med fyra kilometer, från 284 km till 280 km, för den långa versionen.

Det finns en ännu längre version att tillgå för de med stora lastbehov. (Foto: Mercedes-Benz)

Komfortinriktad drivlina

Räckvidden levereras av ett 45 kWh stort batteri som är kopplat till en 122 hästkrafter stark motor.

Det levereras med andra ord ingen hästsparksacceleration som man vant sig vid ifrån andra elbilar. 

Det här är dock något otroligt positivt eftersom den ryckighet som ibland uppstår när elbilar bjuder på lite väl snabb respons i kombination med aggressiv motorbroms inte är optimal när bagageutrymmet är fullt med diverse prylar.

ANNONS

Drivlinan bjuder överlag på en harmonisk upplevelse som passar ändamålet perfekt.

Att framföra den här typen av bil bestyckad med en elmotor istället för diesel- eller bensindrivna alternativ höjer upplevelsen markant.

Avsaknaden av dieselknatter, höga skatter och dyra tankstopp är som balsam för själen.

Perfekt för staden

När man analyserar drivlinan och batteripaketets storlek blir det snabbt uppenbart i vilken miljö det är tänkt att fordonen ska användas i.

eCitan är som klippt och skuren för urbana transporter där man med hög noggrannhet kan förutspå användningsmönstrena.

Komfortnivån är förvånansvärt hög och chassiegenskaperna välavstämda. (Foto: Mercedes-Benz)

Det är på intet sätt en dålig bil för långtransporter men den begränsade räckvidden kommer att leda till frekventa laddningsstopp.

De här stoppen riskerar dessutom att bli ganska långa då laddningshastigheten under optimala förhållanden är 80 kW.

ANNONS

För de tilltänkta användarna är det dock desto mer intressant att ombordladdaren kan uppgraderas så att den klarar av att ladda med 22 kW vilket är riktigt bra.

För att maximera räckvidden kan bilen utrustas med en värmepump för att öka energieffektiviteten för luftkonditioneringen.

Personbilslik känsla

Men det är inte bara drivlinan som bjuder på en fröjdefull upplevelse utan även chassit känns riktigt genomarbetat.

Visserligen provkörs bilarna utan någon last men intrycket är att man lika gärna hade kunnat sitta bakom ratten på en vanlig personbil.

Jämför jag upplevelsen med flera personbilar upplevs faktiskt eCitan ha bättre dämpningsegenskaper över hålor och gupp.

Det om något får anses vara ett mycket gott betyg för en biltyp som ofta upplevs som burkig. 

Det här är givetvis inte avgörande egenskaper när ett företag köper in den här typen av fordon men att leverera en trevlig arbetsmiljö till sina anställda bör ändock ha ett visst värde.

Säkerhetssystem

ANNONS

På tal om arbetsmiljön finns det dessutom flertalet säkerhetssystem som standard men ännu fler går att lägga till.

Det finns bland annat ett system som kan kompensera för kraftiga sidovindar.

Bilen som provkördes var extrautrustad med filhållningsassistans som fungerade föredömligt med mjuka men tillräckliga ingrepp och ingöt trygghet. 

Inte bara skärmar

På insidan möts man av en interiör som bjuder på en bra balans mellan knappar och digitalt.

Det här är lämpligt för den här typen av fordon som ibland framförs med exempelvis handskar.

Då är det mycket praktiskt att man kan justera temperaturen utan att behöva arbeta sig igenom flera undermenyer på en touchskärm.     

Interiören har en premiumkänsla men en något föråldrad skärm som dock gör jobbet bra. (Foto: Mercedes-Benz)

Den lilla digitala skärmen på fem tum är ett tillval och använder sig av MBUX vilket gör att man svingas tillbaka ett antal år i tiden även om systemet fungerar utmärkt för sitt syfte.

ANNONS

Även ratten är utformad på ett sätt som man sett i flera andra Mercedes-bilar de senaste åren. 

Summan av kardemumman

Det är påtagligt att Mercedes har lagt resurser på att eCitan inte ska uppfattas som en Kangoo med Mercedes-logotyp utan ha flera differentierade egenskaper. 

Det är framför allt köregenskaperna och den betydligt mer premiumorienterade känslan som sticker ut jämfört med den franska släktingen.

Bottenplattan och drivlinan är i stort sett likadan så det är de här egenskaperna i kombination med designen som kommer att fälla avgörandet om stjärnan i fronten är värd cirka 25 000 kronor. 

Den stora frågan är hur mycket stjärnan i fronten är värd? (Foto: Mercedes-Benz)

Det förtar alltjämt inte att modellen är riktigt lyckad och är man ute efter den här typen av bil kommer eldrivna alternativ att bli allt vanligare.

Utifrån det perspektivet har Mercedes lyckats riktigt bra eftersom lastvolymen är bibehållen, prestandan likvärdig och framförallt bjuder eCitan på en silkeslen upplevelse jämfört med ett konventionellt framdrivet alternativ. 

Mercedes-Benz eCitan (2023)
Motor: Elmotor fram, 122 hästkrafter, 245 newtonmeter
Kraftöverföring: Steglös automatlåda, framhjulsdrift
Acceleration: 0–100 km/h: 11,6 sekunder*
Toppfart: 130 km/h
Elektrisk räckvidd: 284 km
Vikt: 1510 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4498/1819/1859 mm
Pris: Från 399 900 SEK

ANNONS

Högsta Växelns första intryck av Mercedes eCitan

Slutbetyg: 4/5

Med eCitan svarar Mercedes på behovet som finns kring att skapa hållbara transporter i urbana miljöer. Utförandet är utmärkt och premiumkänslan påtaglig. Att behöva åka runt i en eCitan på arbetsdagarna är sannerligen inte en plåga.

eCitans stora akilleshäl ligger däremot inte i sig själv utan i alla de konkurrenter som finns, där den kanske vassaste dessutom tillverkas i samma fabrik. Frågan det till syvende och sist handlar om är huruvida man är beredd att betala extra för lite mer premium och stjärna i fronten.

MISSA INTE: Vår podd om bilar – Dragläget – avsnitt 24 
Läs även:
Nya Renault Kangoo Electric provkörd: hantverkarnas nya favorit? 
Läs även:
Test: Mercedes-Benz Citan – förtjänt av stjärnan i fronten? 

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Erik Punt
Erik Punt

Skribent på Högsta Växeln och Saab-fantast.

Erik Punt
Erik Punt

Skribent på Högsta Växeln och Saab-fantast.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Energikris
Spela klippet

Europas energikris: Höga priser och tveksamma lösningar

Energikrisen i Europa visar på utmaningar med den gröna omställningen. Många länder är beroende av naturgas, särskilt på vintern när energibehovet är större – och Europas energikris smittar även Sverige. En kombination av en omställning till väderberoende energiproduktion och kalla vinterdagar har gett rekordpriser på el i Tyskland – och södra Sverige dras med i krisen. […]