Dagens PS

Mercedes chock-släpp: Nya G-Klassen rakt från 80-talet

Sugen på en retro Mercedes? (Foto: Mercedes)
Sugen på en retro Mercedes? (Foto: Mercedes)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 18 apr. 2025Publicerad: 18 apr. 2025

Mercedes G-Klass gör en tidsresa. En ny specialutgåva flirtar vilt med 80-talet, men bara ett fåtal får chansen.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Mercedes-Benz presenterar nu en specialutgåva av sin ikoniska terrängbil G-Klass som väcker nostalgi. Den nya modellen, kallad “G-Class Edition STRONGER THAN THE 1980s”, är en hyllning till originalet från 1980-talet, närmare bestämt modellen 280 GE.

Har du pengar på kontot? (Foto: Mercedes)
Har du pengar på kontot? (Foto: Mercedes)

Bilen kombinerar tydliga designreferenser från förr med dagens moderna teknik. Produktionen är begränsad till endast 460 exemplar, vilket gör den till ett eftertraktat objekt för samlare och entusiaster.

En cool agavegrön godbit. (Foto: Mercedes)
En cool agavegrön godbit. (Foto: Mercedes)

Tidlös design möter 80-talskänsla

Att skapa en retroinspirerad specialmodell av G-Klass känns logiskt, då bilens grundläggande formspråk har förblivit anmärkningsvärt konsekvent sedan lanseringen. Denna specialutgåva är lätt att känna igen på avstånd, inte minst tack vare de klassiska färgalternativen där den Agavegröna lacken är starkt förknippad med 1980-talets G-Klass.

Du kan välja mellan diesel eller bensin. (Foto: Mercedes)
Du kan välja mellan diesel eller bensin. (Foto: Mercedes)

För att förstärka retrokänslan har Mercedes adderat flera tidstypiska detaljer. Blinkersglasen är orangefärgade, precis som på 80-talet. Stötfångare, hjulhus och sidospeglar är utförda i svart. Bilen rullar på femekrade lättmetallfälgar som ytterligare bidrar till den klassiska looken. Även det anrika Mercedes-emblemet med blå bakgrund gör comeback på denna utgåva.

En äkta gammal blinkers i orange, glöm inte använda den bara. (Foto: Mercedes)
En äkta gammal blinkers i orange, glöm inte använda den bara. (Foto: Mercedes)
ANNONS

Missa inga nyheter – prenumerera på Dagens PS Motorbrev.

ANNONS

Senaste nytt

Klassisk interiör med moderna inslag

Interiören fortsätter på det inslagna temat och blandar gammalt med nytt. Sätena är klädda i en kombination av svart läder och ett svart/grått rutigt tyg, en direkt nickning till originalmodellens interiör. På passagerarsidans handtag finns texten ”STRONGER THAN THE 1980s” ingraverad. En annan unik detalj är att dörrtrösklarna pryds av en topografisk karta över berget Schöckl i Österrike – den legendariska testplatsen där alla G-Klass-modeller har genomgått tuffa prövningar sedan 1979.

Märkt för livet. (Foto: Mercedes)
Märkt för livet. (Foto: Mercedes)

Trots retrodesignen saknas inte modern utrustning. Specialutgåvan kommer med skyddsgaller för strålkastarna, stänkskydd och allterrängdäck som standard. Ett takräcke finns som tillval för den som behöver extra lastkapacitet. Inne i kupén hittar man bekvämligheter som ett glastak, ett Burmester® 3D-ljudsystem och en multifunktionsratt klädd i nappaläder.

Nåt för dig? Den är lite ball. (Foto: Mercedes)
Nåt för dig? Den är lite ball. (Foto: Mercedes)

Motoreralternativ och tillgänglighet

Mercedes-Benz G-Class Edition STRONGER THAN THE 1980s erbjuds med två motoralternativ. Kunderna kan välja mellan dieselmotorn G 450 d, med en angiven bränsleförbrukning på 8,7–9,9 liter per 100 kilometer, eller bensinversionen G 500, som förbrukar 10,9–12,3 liter per 100 kilometer. Med endast 460 tillverkade exemplar globalt lär denna specialmodell bli en sällsynt syn på vägarna. Pris och exakt lanseringstidpunkt för den svenska marknaden har ännu inte kommunicerats.

Sportbilsfantaster jublar: Mazda räddar purismen i nya MX-5

Tio år har passerat sedan den nuvarande generationen av Mazda MX-5 introducerades, och motorintresserade världen över väntar med spänning på vad som

ANNONS

Läs också:

Mercedes designchef avslöjar: “Min efterträdare är en robot”. Dagens PS

Organisationens vädjan: “Sluta donera kläder”. News 55

Kronans uppgång vände – euron stärks igen. E55

Dråpslaget mot Nvidia – får inte sälja sitt chip till Kina. Realtid

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS