Mercedes-Benz börjar använda kiselbatterier i sina elbilar. Först med det nya power-batteriet blir elbilsversionen av G-klass.
Mercedes börjar använda kiselbatterier
Mest läst i kategorin
I framtiden ska batterier bli lättare, mer effektiva och billigare än dagens batterier. Intresset för nya tekniker är stort och nu meddelar Mercedes-Benz att de börjar använda kiselbatterier i sina elbilar. Den nya tekniken, där anoden görs av kisel och inte av grafit, ska innehålla mellan 20 och 40 procent mer energi än ett lika stort och tungt batteri.
Bakom den nya batteritekniken står företaget Sila Nanotechnologies, där Mercedes-Benz 2019 investerade som en del av företagets forskning och utveckling av avancerade batterier för sina framtida elfordon. Grundaren är en tidigare Tesla-ingenjör som satsat stora summor på den nya tekniken skriver Carup.
Det avancerade kiselmaterialet kommer att tillverkas med 100 procent förnybar energi i Silas nya anläggning i Washington. Mercedes-Benz blir fabrikens första offentligt tillkännagivna kund, och de båda företagen siktar på kunna utrusta en version av den elektriska G-klassen med det nya batteriet 2025.
Kiselbatterier: en game-changer
Att ersätta grafit i dagens batterier med kisel innebär att biltillverkarna blir mindre beroende av Kina, och det är en teknik som även Tesla tittat närmare på.
“Att leverera en så hög energitäthet är en sann game-changer och gör att vi kan tänka i helt nya riktningar när vi utvecklar framtida elbilar”, säger Mercedes teknikchef Markus Schäfer.
Första modellen med det nya batteriet blir Mercedes Geleändewagen, G-klass, som ska lanseras i en elektrifierad version 2025.
Det saknas ännu officiella uppgifter om den nya EQG, som G-klassen kommer att heta med eldrift.
Läs även:
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.