Det finns bara några få bilder på de två Mercedes-bilarna. Det är allt. Eller faktiskt inte riktigt allt. Det finns också ett rykte…
Mercedes-bilar värda miljoner försvunna
Mest läst i kategorin
“Ju mer du lär dig – ju mer förstår du hur lite du kan.”
Hade jag kunnat göra korsstygn, hade jag haft det ordspråket uppsatt på en bonad bakom ryggen på mig på kontoret. Kunskapen om att det du kan, bara är en spillra av allt, gör mig ödmjuk och nyfiken.
Den klassiska bilhobbyn i Sverige fyller 75 år nästa år. Det var 1950 som Automobilhistoriska Klubben bildades och sedan dess har Sveriges rullande bestånd av bilar analyserats och diskuterats.
De mer unika bilarna har självklart varit mest i fokus. Svenska bilar från tillverkare som Bugatti, Delage, Rolls-Royce, Duesenberg och Mercedes har nogsamt dokumenterats, analyserats och självklart eftersökts genom decennierna.
Men ändå dyker det fortfarande upp okända bilar.
Som de två Mercedes-bilarna från 1920-talet.
Mercedes som biltillverkare, har redan från starten stått nära fart och tävling. Det var tack vare Emiil Jelineks intresse för biltävlingar som han satsade pengar i den biltillverkning som sedermera döptes efter hans dotter Mercedes.
Prestigemärke redan då
I slutet på 1920-talet var det den redan då anrika bilfirman Wiklunds som hade den svenska Merceds-importen. Ett prestigeladdad märke att saluföra till den svenska överklassen.
Vid sidan av de större mer familjeinriktade bilarna, hade Mercedes också tagit fram en serie bilar som vi i dag nog skulle benämna som riktiga GT-vagnar.
Bilarna var snabba 2+2-personersbilar, byggda frö att snabbt kunna tillryggalägga långa sträckor på det alltmer moderna vägnät som började bre ut sig över Europa.
Sveriges vägar var dock inte så mycket att skryta över, men det bekymrade inte Wiklunds när de till säsongen 1929 beställde hem en ultramodern Mercedes SS till den vårutställning som Stockholms bilbransch anordnade gemensamt.
Den snabbaste
Bilen var det allra senaste du kunde skaffa dig.
Med 200 kompressormatade hästkrafter under huven marknadsförde Wiklund bilen som “världens snabbaste sportvagn” i sin annonsering och bilen kunde beses i bolagets utställning på Kungsgatan 12 från den 28:e mars och framåt.
Vad som hände sedan med denna fantastiska vagn är helt okänt. Den såldes till någon – så mycket är känt – men därefter finns inte ett enda spår av bilen.
Men det gör det efter en annan lika märkvärdig bil.
Året innan, bilen ovan kom till Sverige, hade en annan Mercedes landat i Stockholm. Företagets senaste modell, Mercedes S, visades för första gången upp på Stockholms gator.
En bil som med nedskurna dörrar och en lägre profil, var ännu mer “sportig” än den SS som skulle komma till Stockholm året efter.
Blev kvar i Sverige
Det är inte mycket känt om denna Mercedes närvaro i Sverige.
Ryktet går att den kördes upp till Stockholm av en av bolaget tävlingsförare för att visa upp intresserade spekulanter vilka fantastiska bilar Mercedes byggde. Och sedan skulle den ha körts tillbaka till Tyskland.
Om det inte hade varit för några bilder.
I Ingarö Hembygdsförenings arkiv finns nämligen bilder som säger annat. Visserligen är de fantastiska okända bilderna på just denna Mercedes S, tagna under 1928. Men med bilderna följer en del muntlig tradition…
Att bilen varit på Ingarö och visat upp sig, är med bilderna bevisat. Men säkra uppgifter berättar att bilen redan då hade en ägare på ön.
En ägare som använde bilen för snabba transporter in till Stockholm och som också roade sig med att sladda runt på öns mediokra grusvägar.
Kunglighet ombord
Ännu lite intressantare blir det hela med bilden på prins Carl sittande i passagerarstolen. Vem var bilens ägare som hade känningar in i kungahuset, och som dessutom hade råd att köpa en bil som i dagens penningvärde kostade närmare två miljoner kronor?
Vidare rykten och muntliga berättelser, förtäljer att Mercedesen sedan blev kvar på ön i flera decennier, inlåst i ett garage i väntan på någon slags framtid.
Vad hände sedan?
Så i dag vet vi säkert att två unika 1920-tals-Mercedes-bilar funnits i Stockholmstrakten, men vi har ingen aning om vad som egentligen hände med dem sedan.
Står de kvar, gömda i ett garage på avigsidan av allfarvägarna, är det två bilar som i dag skulle värderas till mångmiljonbelopp.
Blir det du som hittar dem?
Nu kan du köpa Ivar Kreugers extrema racerbåt Svalan. Dagens PS.
Läs också om en annan fantastisk Mercedes som nu har återvänt till Sverige. Dagens PS.
ANNONS
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.