Dagens PS

Mercedes-Benz V 300 d är både pampig och praktisk

Mercedes-Bens V 300 d
Mercedes-Benz V 300 d riktar sig mot de där praktikalitet är prioritet #1. (Foto: Mercedes-Benz)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 16 okt. 2022Publicerad: 16 okt. 2022

Test: Mercedes-Benz V 300 d
Om man frekventerar förlossningskliniken och är i behov av en familjebil av modell större kryllar det av alternativ. Vill man i stället ha något lyxigt är alternativen desto färre. Låt oss lägga i Högsta Växeln och recensera Mercedes-Benz V 300 d.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Mercedes V-klass bygger på transportbilen Vito (och finns även som Viano, Marco Polo, EQV och eVito samt Metris om man håller hus i USA).

Just epitetet V-klass såg för första gången världens ljus 1996 och att modellen fått en egen ”klass” är att särskilja den lyxiga modellen från sina mer folkliga syskon.

Mercedes-Benz V 300 d

Det är en rad kosmetiska skillnader som utmärker V-klass jämte sina mer folkliga syskon – ett exempel är bagageluckan. (Foto: Mercedes-Benz)

Luxuös folkfraktare

Det V-klass stoltserar med är utrymme en masse. Vår testbil var en lång sjusitsig historia i utförandet 2-2-3 vilket är det vanligaste men den går att få med upp till åtta säten.

Det finns även möjlighet att välja till bord samt välja bland olika karosslängder.

Utseendemässigt skryter stjärnan i fronten om att det de facto rör sig om en Mercedes.

Rent designmässigt ser V-klass ut som en skåpbil men som har trimmats kosmetiskt för att se någorlunda spännande ut.

Resultatet är en bil som är så attraktiv en skåpbil kan vara utan att inkräkta på de praktiska aspekterna. Bilens sobra utseende är en stor anledning till att den, i rätt utförande, har något av en så kallad stealth wealth-aura.

ANNONS
Mercedes-Benz V 300 d

Mercedes-Benz V 300 d kan snabbt bli dyr men utan att skryta om det. (Foto: Mercedes-Benz)

ANNONS

Senaste nytt

Inte framtidens interiör

När man kliver in i Mercedes V-klass och sätter sig till rätta framför ratten möts man av  en fantastiskt hög sätesposition.

Man får en bra överblick över trafiken framför och armstöden gör att man sitter ergonomiskt med ett handtag om ratten som är skåpbilskorrekt.

Infotainmentskärmen är en 7-tumslösning, en indikation på att V-klass de facto blivit till åren. Kvalitetskänslan är inte på topp.

Knapparna är plastiga och hela mittkonsolen knarrar när man trycker på den, en tydlig indikator på att V-klass i grund och botten är en förhållandevis billig transportbil snarare än en lyxkärra.

Mängden utrymme är enorm, sätena kan lätt plockas in och ut samt skjutas fram och bak – antingen till förmån för bagageutrymme eller benutrymme. Bagageutrymmet sväljer mellan 1 410 och 4 630 liter.

Kaptensstolarna i mellersta raden – som i vår testbils fall var vända mot den tredje sätesraden – är väldigt bekväma samtidigt som man har gott om utrymme oavsett var man sitter.

Mercedes-Benz V 300 d

Interiören i V 300 d har förfinats en hel del, men skåpbilsauran består. (Foto: Mercedes-Benz)

ANNONS
Mercedes-Benz V 300 d

V-klass erbjuds i en rad utföranden och om man så vill kan baksätet bli riktigt lyxigt. (Foto: Mercedes-Benz)

Mercedes-Benz V 300 d är rappare än man anar

Under motorhuven ruvar en 2-liters dieselmotor på 239 hästkrafter.

Det innebär att gasen i botten möts av betydligt mer verkstad än man kanske förväntar sig och V300d känns uppriktigt rapp och har inga bekymmer att följa trafikrytmen i ytterfilen.

Rent kördynamiskt uppenbarar det sig snabbt att man minsann rattar en skåpbil även om bakhjulsdriften bidrar till att bilen upplevs som lite mer villig att ta sig an kurviga vägar.

På motorvägen innebär den grova svenska asfalten att en del buller letar sig in i kupén, något som råds bot på om man har bilen fullpackad.

Dieselpjäsen innebär även en förhållandevis låg förbrukning och bilens långfärdskompetens är hög.

Att sluka mil i V 300 d är inga större bekymmer och bilen går att lasta knökfull med både passagerare och bagage utan problem.

Mercedes-Benz V 300 är trevlig att ratta och och även i långt utförande upplevs den som smidig. Längden uppenbarar sig först när man letar parkeringsplatser i stadsmiljö men överlag är det inget som ställer till bekymmer.

ANNONS

Den enorma rymdkänslan som bilen erbjuder och fantastiska förvaringsmöjligheter gör att V-klass utmärker sig exakt där man behagar.

Om man jämför V 300 d med det elektriska syskonet EQV framstår emellertid den sistnämnda som en vettigare proposition, inte minst för att EQV är fullständigt proppad med ljudisolering vilket minskar känslan av att man rattar en förfinad skåpbil.

V-klass börjar bli till åren, men den gör exakt det den utlovar. (Foto: Mercedes-Benz)

Summan av kardemumman

Mercedes-Benz V 300 d tar sig an en pragmatisk approach till det här med att agera transportör åt dem vars boendesituation lätt kan förväxlas med ett barnhem.

Dieselmotorn är – inte minst i V 300 d-utförande – ett trevligt inslag när det vankas långkörning, något den briljerar på.

Att den dessutom har prestanda som imponerar bidrar till körupplevelsen. V-klass stoltserar med sina enorma innerutrymmen och försöker inte vara något den inte är.

Det är med undantag av det faktum att den uppenbart är en skåpbil i grunden, men Mercedes har ansträngt sig, något som märks.

V-klass finns att tillgå som både diesel och elbil. Vi hade valt den sistnämnda. (Foto: Mercedes-Benz)

ANNONS

Mercedes-Benz V 300 d L (2022)
Motor: 2-liters 4:a, 239 hästkrafter, 500 newtonmeter
Kraftöverföring: 9-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 5,6 sek
Toppfart: 220 km/h
Vikt: 1 800 kg
Mått: (längd/bredd/höjd): 5140/1928/1863 mm
Pris: från 630 500 SEK (Testbil ca. 900 000 SEK)

Högsta Växelns heltsintryck av Mercedes-Benz V 300 d Lång
Slutbetyg: 3,5/5

Mercedes-Benz V 300 d gör exakt det som står på innehållsförteckningen. Den erbjuder enorma mängder utrymme, hög komfort och tar sig an en lyxigare approach till det här med folkfraktrare.

Den är ett exempel på en av det tyska märkets styrkor – förmågan att kunna sätta stjärnan i fronten på valfri biltyp och ändå få det att fungera.

V 300 d ligger inte på något sätt i framkant när det kommer till nyhetsvärde men den förblir en pålitlig pjäs i ett segment för de där praktikalitet är viktigast av allt.

Läs även: Mercedes-Benz Marco Polo – campinglyx?
Läs även: 
Volkswagen Multivan eHybrid – bättre än många suvar
Läs även:
Provkörning av Volkswagen ID. Buzz

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Guldfebern över i Tyskland?
Spela klippet
PS Studio

Guldfeber över i Tyskland? Nytt överraskande mönster 

17 nov. 2024
Spela klippet
Fonder

Europeiska fonder med makalös avkastning

17 nov. 2024
ANNONS