Mercedes-Benz EQE är här för att agera eldriven motsvarighet till E-klass. Storasyskonet EQS fick i uppgift att motsvara en S-klass, men föll på målsnöret tack vare dess bristfälliga kvalitetskänsla.
Mercedes-Benz EQE 350+ är en fantastisk elbil


Mest läst i kategorin
EQE är snarlik EQS, men bär inte på förväntningarna som en flaggskeppsmodell gör. Är EQE den perfekta avvägningen av elektriska förmågor och komfort?
Låt oss lägga i Högsta Växeln och reda ut huruvida Mercedes-Benz EQE 350+ lyckas bättre än storebror.

Designen tilltalar tack vare dess naturliga utformning. (Foto: Morgan Petri)
EQE 350+ presterar på pappret
EQE 350+ har längst räckvidd av alla modellvarianter och kommer enligt WLTP-testcykeln 673 kilometer på en full laddning. Räckviddsångest? Knappast!
Vid lunchstoppet klarar EQE 350+ av att ladda med en effekt på 173 kW. Att ladda från 10-80% tar strax över en halvtimme.
Den lämpar sig således för många mil på motorväg, men även en hel arbetsdag som taxi i storstaden.
Senaste nytt
Funktion i första rummet, eller?
EQE är inte vacker. Den är inte heller designad för att vara det.
Mercedes har satt funktion i första rummet när det kommer till exteriören.
Man har designat den enligt naturlagarna, vilket jag finner någon sorts skönhet i, likt fallande vattendroppar.
Invändigt är filosofin raka motsatsen.

Mängden plastiga inslag invändigt är skamsligt med tanke på prisklassen. (Foto: Morgan Petri)
Rent visuellt och med händerna på ratten är intrycket högst imponerande.
Det är först när man låter fingrarna gå på upptäcktsfärd och interagera med precis allt annat som illusionen spricker.
Allt känns lika väl ihopsatt som ett dagisbarns Duplo-bygge.
Man skulle kunna skriva en låt bara genom att använda olika knak- och knarrljud från olika delar av interiören.
Det är något man kan ha överseende för i en A-klass, men som är under all kritik i en bil som är uppe och nosar på miljonen.

Om man blir erbjuden en tur i EQE är framsätet starkt att föredra. (Foto: Morgan Petri)
Infotainmentsystemet är detsamma som sitter i S-klass och C-klass, vilket betyder att det är hyfsat intuitivt men samtidigt bottenlöst. Antalet menyer är häpnadsväckande.
Vill man kan man välja till Mercedes ”Hyperscreen” för en mer futuristisk och nattkörningsfientlig upplevelse.
Bakom ratten
Nåväl, om vi låter händerna stanna på ratten, fötterna på pedalerna och baken i massagestolen blir upplevelsen en annan.
Komfortnivån är hög och ljudnivån låg. EQE bjuder på en minst sagt avkopplande körupplevelse.

Tack vare det låga luftmotståndet unviker man vindljud i kupén. (Foto: Morgan Petri)
Att sluka mil efter mil är något jag gärna gör bakom ratten på EQE.
Det är väldigt lätt att köra mjukt, medan en hygglig dos prestanda ständigt finns att tillgå.
Det rör sig inte om någon vidare dynamisk körupplevelse, den platsar trots allt i en viktklass motsvarande en sumobrottare.
Tyngdpunkten är emellertid låg och drivningen sker på bakhjulen, EQE är därav inte helt livlös.
För passagerare i baksätet är det långt från trevligt tack vare ett högt golv och sluttande tak.
Det känns i stort sätt som i storasyskonet EQS, men är långt mer acceptabelt i en E-klass-motsvarighet.
Skuffen duger för passagerarnas weekendpackning, men att lasta mer otympliga föremål är svårt tack vare den begränsande lastöppningen.

Körupplevelsen i EQE håller en extremt hög nivå. (Foto: Morgan Petri)
Summan av kardemumman
EQE 350+ är en genomtänkt elbil med räckviddsresurser som få andra.
Det går inte att förneka dess kompetens som lyxig långmilare utan utsläpp.
Komforten och lyxkänslan är påtaglig, med undantag för delar av interiören som är under all kritik.
Den lyckas något bättre än EQS när det kommer till att agera elektrisk motsvarighet till sitt fossilsyskon.

EQE 350+ framstår som den vettigaste modellen i utbudet. (Foto: Morgan Petri)
Mercedes-Benz EQE 350+ (2022)
Motor: Elmotor bak, 292 hästkrafter, 565 newtonmeter
Kraftöverföring: Steglös växellåda, bakhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 6,4 sekunder
Toppfart: 210 km/h
Elektrisk räckvidd: 673 km
Vikt: 2 355 kg
Mått: (längd/bredd/höjd): 4946/2103/1510 mm
Pris: Från 863 000 SEK (Testbil ca. 973 300 SEK)
Högsta Växelns helhetsintryck av Mercedes-Benz EQE 350+
Slutbetyg: 4/5
Mercedes-Benz EQE 350+ imponerar likt sitt storasyskon EQS med god räckvidd, en hög komfortnivå framtill och en genomgående bra körupplevelse. Precis som EQS är kvaliteten invändigt undermålig för prisklassen, men bortsett från det är den briljant.

Motorjournalist. Skribent på Högsta Växeln.

Motorjournalist. Skribent på Högsta Växeln.

Specialiserade på allt inom bilbelysning och styling, med ett särskilt fokus på diodtuning. Allt från högkvalitativa dekaler, LED-lister, positionsljus, blixtljus, och ett omfattande utbud av bilbelysning.