Dagens PS

Mercedes-Benz EQE 350+ är en fantastisk elbil

Mercedes-Benz EQE
Mercedes-Benz EQE är en bra elbil, när den inte brinner. (Foto: Morgan Petri)
Morgan Petri
Morgan Petri
Uppdaterad: 31 jan. 2023Publicerad: 31 jan. 2023

Mercedes-Benz EQE är här för att agera eldriven motsvarighet till E-klass. Storasyskonet EQS fick i uppgift att motsvara en S-klass, men föll på målsnöret tack vare dess bristfälliga kvalitetskänsla.

ANNONS

Mest läst i kategorin

EQE är snarlik EQS, men bär inte på förväntningarna som en flaggskeppsmodell gör. Är EQE den perfekta avvägningen av elektriska förmågor och komfort?

Låt oss lägga i Högsta Växeln och reda ut huruvida Mercedes-Benz EQE 350+ lyckas bättre än storebror.

Mercedes-Benz EQE

Designen tilltalar tack vare dess naturliga utformning. (Foto: Morgan Petri)

EQE 350+ presterar på pappret

EQE 350+ har längst räckvidd av alla modellvarianter och kommer enligt WLTP-testcykeln 673 kilometer på en full laddning. Räckviddsångest? Knappast!

Vid lunchstoppet klarar EQE 350+ av att ladda med en effekt på 173 kW. Att ladda från 10-80% tar strax över en halvtimme.

Den lämpar sig således för många mil på motorväg, men även en hel arbetsdag som taxi i storstaden.

ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024

Funktion i första rummet, eller?

EQE är inte vacker. Den är inte heller designad för att vara det. 

ANNONS

Mercedes har satt funktion i första rummet när det kommer till exteriören.

Man har designat den enligt naturlagarna, vilket jag finner någon sorts skönhet i, likt fallande vattendroppar.

Invändigt är filosofin raka motsatsen. 

Mercedes-Benz EQE Interiör

Mängden plastiga inslag invändigt är skamsligt med tanke på prisklassen. (Foto: Morgan Petri)

Rent visuellt och med händerna på ratten är intrycket högst imponerande. 

Det är först när man låter fingrarna gå på upptäcktsfärd och interagera med precis allt annat som illusionen spricker.

Allt känns lika väl ihopsatt som ett dagisbarns Duplo-bygge. 

Man skulle kunna skriva en låt bara genom att använda olika knak- och knarrljud från olika delar av interiören.

Det är något man kan ha överseende för i en A-klass, men som är under all kritik i en bil som är uppe och nosar på miljonen.

ANNONS
Mercedes-Benz EQE

Om man blir erbjuden en tur i EQE är framsätet starkt att föredra. (Foto: Morgan Petri)

Infotainmentsystemet är detsamma som sitter i S-klass och C-klass, vilket betyder att det är hyfsat intuitivt men samtidigt bottenlöst. Antalet menyer är häpnadsväckande.

Vill man kan man välja till Mercedes ”Hyperscreen” för en mer futuristisk och nattkörningsfientlig upplevelse.

Bakom ratten

Nåväl, om vi låter händerna stanna på ratten, fötterna på pedalerna och baken i massagestolen blir upplevelsen en annan.

Komfortnivån är hög och ljudnivån låg. EQE bjuder på en minst sagt avkopplande körupplevelse.

Tack vare det låga luftmotståndet unviker man vindljud i kupén. (Foto: Morgan Petri)

Att sluka mil efter mil är något jag gärna gör bakom ratten på EQE.

Det är väldigt lätt att köra mjukt, medan en hygglig dos prestanda ständigt finns att tillgå.

ANNONS

Det rör sig inte om någon vidare dynamisk körupplevelse, den platsar trots allt i en viktklass motsvarande en sumobrottare.

Tyngdpunkten är emellertid låg och drivningen sker på bakhjulen, EQE är därav inte helt livlös.

För passagerare i baksätet är det långt från trevligt tack vare ett högt golv och sluttande tak.

Det känns i stort sätt som i storasyskonet EQS, men är långt mer acceptabelt i en E-klass-motsvarighet.

Skuffen duger för passagerarnas weekendpackning, men att lasta mer otympliga föremål är svårt tack vare den begränsande lastöppningen.

Körupplevelsen i EQE håller en extremt hög nivå. (Foto: Morgan Petri)

Summan av kardemumman

EQE 350+ är en genomtänkt elbil med räckviddsresurser som få andra. 

Det går inte att förneka dess kompetens som lyxig långmilare utan utsläpp.

ANNONS

Komforten och lyxkänslan är påtaglig, med undantag för delar av interiören som är under all kritik.

Den lyckas något bättre än EQS när det kommer till att agera elektrisk motsvarighet till sitt fossilsyskon.

EQE 350+ framstår som den vettigaste modellen i utbudet. (Foto: Morgan Petri)

Mercedes-Benz EQE 350+ (2022)
Motor: Elmotor bak, 292 hästkrafter, 565 newtonmeter
Kraftöverföring: Steglös växellåda, bakhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 6,4 sekunder
Toppfart: 210 km/h
Elektrisk räckvidd: 673 km
Vikt: 2 355 kg
Mått: (längd/bredd/höjd): 4946/2103/1510 mm
Pris: Från 863 000 SEK (Testbil ca. 973 300 SEK)

Högsta Växelns helhetsintryck av Mercedes-Benz EQE 350+

Slutbetyg: 4/5

Mercedes-Benz EQE 350+ imponerar likt sitt storasyskon EQS med god räckvidd, en hög komfortnivå framtill och en genomgående bra körupplevelse. Precis som EQS är kvaliteten invändigt undermålig för prisklassen, men bortsett från det är den briljant.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Morgan Petri
Morgan Petri

Motorjournalist. Skribent på Högsta Växeln.

Morgan Petri
Morgan Petri

Motorjournalist. Skribent på Högsta Växeln.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]