Mercedes-Benz lanserar snart sin nya elbil CLA, som enligt tillverkaren ska omdefiniera effektivitet och prestanda inom elbilssegmentet.
Mercedes avslöjar banbrytande teknik i nya CLA
Mest läst i kategorin
Den innovativa drivlinan och det flexibla laddningssystemet väcker stort intresse.
Mercedes siktar högt med CLA
Mercedes-Benz har satt ribban högt för sin nya modell. Målet är en imponerande effektivitet på 12 kWh/100 km, vilket överträffar de flesta elbilar på marknaden idag. Denna anmärkningsvärda effektivitet uppnås tack vare Mercedes nya kompakta elmotor EDU 2.0, en central komponent i den nya plattformen Mercedes Modular Architecture (MMA) som utvecklats för framtida elbilar.
Det här skriver Mercedes i ett pressmeddelande.
Motorn, som sitter på bakaxeln, levererar 238 hästkrafter. Fyrhjulsdrivna modeller får ytterligare en motor på framaxeln som ger 107 hästkrafter. En tvåväxlad växellåda optimerar effektiviteten vid både höga och låga hastigheter.
Senaste nytt
Värmepump värmer kupén
För att ytterligare maximera effektiviteten använder CLA en luft-till-luft-värmepump. Den fångar upp värme från motorn, batteriet och omgivande luft för att värma kupén. Smart. Även om elektriska drivlinor genererar mindre spillvärme än traditionella förbränningsmotorer, säkerställer denna smarta värmepump optimal temperatur för passagerarna.
Två batterialternativ med olika kemi
Mercedes-Benz kommer att erbjuda CLA med två olika batterialternativ. Det större batteriet på 85 kWh har en anod med kiseloxid för högre energitäthet, en teknik som utvecklats av Sila Nanotechnologies där Mercedes är en betydande investerare. Detta batteri förväntas ge en räckvidd på 750 km enligt WLTP-standarden.
Det mindre batteriet på 58 kWh använder litiumjärnfosfat (LFP), en kemi som är känd för sin kostnadseffektivitet, hållbarhet och enklare mineralförsörjning. Nackdelen med LFP-batterier är att de laddar långsammare och har sämre prestanda i kallt väder jämfört med andra batterityper.
Snabbladdning och flexibel laddningsteknik
CLA har stöd för laddning med upp till 320 kW, delvis tack vare sin 800V-arkitektur. Mercedes hävdar att det större batteriet kan laddas med 300 km räckvidd på bara 10 minuter.
Bilen har en bred laddningskurva, vilket garanterar höga laddningshastigheter under olika batteriförhållanden.
Denna imponerande laddningsteknik har redan satts på prov. Mercedes satte ett rekord på testbanan Nardo i Italien.
En förproduktionsmodell av CLA körde 3 717 km på 24 timmar med en genomsnittlig hastighet på 154 km/h, inklusive laddningstid.
Anpassad för framtidens laddstandarder
Mercedes har utvecklat en unik lösning för CLA för att möta de ständigt föränderliga laddstandarderna. Medan många biltillverkare övergår till den nordamerikanska laddstandarden (NACS), kommer Mercedes att utrusta CLA med både CCS- och NACS-portar.
Mercedes har indikerat att framtida instegsmodeller kommer att erbjuda dubbelriktad laddning, men det är ännu oklart om denna funktion kommer att finnas tillgänglig i den första versionen av CLA.
Läs också:
Offshoreoljans comeback: “Industrin saknar fantasi”. Realtid
Det finns ett samband mellan cancer och Alzheimers. News 55
Ljusning i mörkret: Färre dödsoffer i trafiken
Det är en positiv trend i trafiken med färre dödsoffer. Men nu väntar vinterväglag och trafikanter uppmanas vara försiktiga. Transportstyrelsen har
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.