Mercedes-AMG One, tyskarnas tolkning av en F1-bil för gatan, har slaktat rekord efter rekord på diverse banor. Nu har rekordet för produktionsbilar krossats på italienska Monza-banan.
Mercedes-AMG One slaktar Porsches banrekord
Mest läst i kategorin
Mercedes-AMG One visades upp för första gången 2017 men det dröjde till den första juni i fjol innan den faktiska produktionsbilen såg världens ljus.
Anledningen var att utvecklingen kantades av en rad förseningar. Märket valde att använda samma 1,6-liters motor som man finner i märkets F1-bil – W06 – vilket var lättare sagt än gjort.
Totalt pumpar Mercedes-AMG One ut 1 063 hästkrafter.
Det är nog för att ta bilen till 100 km/h på 2,9 sekunder, 200 km/h på 7 sekunder blankt och vidare till en toppfart på 352 kilometer i timmen.
MISSA INTE: Vår podd om bilar – Dragläget – avsnitt 18
Rekordslakt
Mercedes-AMG One slog produktionsbilsrekord på Nürburgring Nordslingan i november. Utöver det har den även slagit rekord på Red Bull Ring, Hockenheimring, och Nürburgring GP-banan.
Nu har turen kommit till italienska Monza-banan, som tveklöst är en av världens mest kända.
View this post on Instagram
Rasande fart
Den nya tiden för Monza-banan är 1 minut och 43,902 sekunder. Det är över 11 sekunder snabbare än den förra herren på täppan, en 991.2 Porsche 911 GT3 RS.
Under rekordvarvet hade Mercedes-AMG One produktionsdäck – ett krav för ett produktionsrekord – vilket får en att undra vad bilen skulle kunna klara av med renodlade racingsulor.
Tiden är 19,872 sekunder långsammare än en F1-bil – det nuvarande F1-rekordet hålls av Sergio Perez som varvade banan på 1 minuter 24,030 sekunder förra året.
20 sekunder är dock mycket tid, men det bör tilläggas att en AMG One väger nästan ett ton mer än en F1-bil.
Med det sagt är AMG Ones tid bara fem sekuner långsammare än en F3-bil och snabbare än en LMP3-bil.
Mercedes-AMG One är slutsåld
Alla Mercedes-AMG One – totalt 275 stycken – är redan slutsålda. Bilarna kostade från närmare 40 miljoner kronor styck.
Hur många förare som faktiskt kommer att rasta sina ”F1-bilar” på bana återstår att se.
Läs även: Så såldes bilvärldens Mona Lisa: Mercedes 300 SLR
Läs även: Recension av Mercedes-AMG GT 63 S E-Performance
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.