Med hälften så många cylindrar under huven, torde det bli hälften så tråkigt. Så är dock inte fallet med nya AMG GT 43 Coupé om vi ska tro tillverkaren.
Mercedes AMG: Hälften så mycket – men lika kul
Mest läst i kategorin
Ända sedan 1967 har prestandabyggaren AMG ägnat sig åt att sätta extra fart på Mercedes-bilar. Receptet har nästan alltid varit att göra stort större, och starkt starkare.
I dagens samhälle där miljötänket är A och O och det är svårt för biltillverkarna att få bensinslukande bilar att vara “rätt”, blåser dock vindarna nu åt nya håll för AMG och dess kollegor.
Därför är det helt logiskt att Mercedes och AMG:s senaste bil heter AMG GT 43 Coupé.
Det nya på bilen är egentligen ingenting du ser exteriört.
Om du inte tittar på bakluckan förstås. Där står namnet. Du som kan dina MB-bilar och beteckningar, förstår då vad som hänt.
Helomvändning
Istället för att boosta vidare på Mercedes kraftfulla och voluminösa V8:a som i dag redan sitter i systermodellerna AMG GT 55 och 63, har AMG nu gjort höger-vänster-om.
Motorn i nya AMG GT 43 Coupé är istället en uppskrämd variant av motorn M139.
En 2,0-liters turboladdad rakfyra som när du trampar gasen i botten, släpper ut hela 416 hästar ned i gatan.
Hur kul är det?
Men, tänker du. Med fyra cylindrar istället för åtta – hur går det då med AMG:s så välkända prestanda?
Faktum är att det går utmärkt.
Tack vare att den mindre motorn har gjort bilen lättare, skiljer det bara en svinblink i acceleration mellan bilen med fyran och en med den största V8:an.
När stormotorbilen når 100 km/h på 3,2 sekunder, klarar lillasyster med fyran av samma prestation på 4,6 sekunder.
De 164 hästkrafterna som skiljer den stora från den lilla, gör alltså bara 1,4 sekunder på accelerationsprovet.
Finns känslan kvar?
Känslan då, skriker du, får du verkligen muskelbilsfeelingen i en bil med fyra cylindrar under huven?
Frågan är relevant.
Visst är det inte samma ryggradsknuffande och hårsäcksresande morr och knuff i fyran som i åttan. Det menar bland annat Autoweek efter att ha testkört bilen.
Har du inte mer bråttom upp till hundra än att fem sekunder räcker, är dock lillasyster ett klart spelbart alternativ.
Dessutom lite billigare. Och lite miljövänligare.
Vilken variant väljer du?
Parallellt med nedväxlingen av motorer i AMG:s modeller, satsar också Mercedes på att vidareutveckla sina laddhybrider. Läs mer om det här.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.