Mercedes-AMG har visat upp två nya prestandamodeller baserade på suven GLC, varav en är en laddhybrid. De har fått de familjära beteckningarna GLC 43 och GLC 63 S, men mycket har ändrats.
Mercedes-AMG GLC 63 S: 680 hästars laddhybrid
Mest läst i kategorin
Mercedes-Benz GLC har sedan lanseringen 2015 varit en av märkets bästsäljare, och den populäraste suven i märkets katalog.
GLC har erbjudits med ett stort urval av olika drivlinor; allt från ekonomiska fyrcylindriga laddhybrider till silkeslena sexor och en vrålande V8 har kunnat återfinnas under huven på GLC.
Nu, i sin andra generation, erbjuds modellen enbart med fyrcylindriga motorer med två liters slagvolym.
Det inkluderar även de nya AMG-versionerna GLC 43 och värstingen GLC 63 S.
63 fortfarande herre på täppan
63-beteckningen fanns redan innan GLC-modellen lanserades för första gången.
Då angav den slagvolymen, det vill säga 6,3 liter, i en kolossal sug-V8.
Senare blev det en fyraliters V8 med dubbelturbo som nu med säkerhet är den starkaste bensinmotorn som någonsin kommer att sitta i GLC.
Drivlinan från syskonet C 63 S
Anledningen till det är att man i de nya modellerna använder sig av samma radfyra på två liter som sitter i nya Mercedes-AMG C 63 S.
Förbränningsmotorn är till följd av dess 476 hästkrafter den kraftfullaste serieproducerade fyrcylindriga motorn i världen.
Utöver det finns ett komplext hybridsystem som dels hjälper förbränningsmotorn genom ett mildhybridsystem samt får turbon att ständigt vara redo att skjutsa in luft i motorn.
Laddhybrid för prestandans skull
Vidare finns en elmotor på bakaxeln som bidrar med direkt kraftleverans och möjligheten att köra helt på el.
Batterikapaciteten är bara 6,1 kWh och hela hybridsystemet är bestämt prestandabetonat även om det tveklöst hjälper utsläppssiffrorna. Räckvidden på el är bara 12 kilometer.
Totalt produceras 680 hästkrafter och 1 020 newtonmeter, vilket betyder att laddhybriden tar ett ordentligt kliv uppåt från tidigare GLC 63 S med V8 som levererade 510 hästkrafter och 700 newtonmeter.
Det resulterar i att nya GLC 63 S kan accelerera från stillastående till 100 km/h på bara 3,5 sekunder på väg mot en elektroniskt begränsad topphastighet på 275 km/h.
Teknik från F1-stallet
Hybridtekniken är hämtad från Mercedes egna F1-bil och det råder ingen tvekan om att drivlinan är otroligt komplex.
Man kan som förare utnyttja dess mångsidighet genom åtta olika körlägen.
Vidare kommer modellen med bakaxelstyrning och aktiva krängningshämmare som standard för att öka komfort och prestanda simultant.
45 + S = 43
Den mindre kraftfulla modellen Mercedes-AMG GLC 43 får samma drivlina som sitter i exempelvis Mercedes-AMG A 45 S, vilket betyder att även den har en tvåliters överladdad radfyra.
Det är i grunden samma motor som sitter i GLC 63 S, men med en markant mindre turbo vilket resulterar i att man får nöja sig med 421 hästkrafter och 500 newtonmeter.
0-100 km/h avverkas på 4,8 sekunder och topphastigheten är 250 km/h.
Några priser har inte avslöjats, men räkna med att GLC blir snäppet dyrare än de C-klass-baserade syskonen, som kostar från 825 900 kronor för 43-modellen och 1 104 900 för 63 S-modellen.
Säljstart sker efter sommaren.
Läs även: Mercedes-AMG GT 63 S – släggan från Stuttgart
Läs även: Mercedes-AMG G 63 testad: Omöjlig att inte älska
Läs även: El istället för V8: Så dyr är nya Mercedes-AMG C63
Motorjournalist. Skribent på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Skribent på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.