Test: Mercedes-AMG G 63
Mercedes-Benz G-klass, även känd som Geländewagen, är lika ikonisk i bilvärlden som Beatles inom musiken. Den har snart erbjudits sedan 1979, något som verkar fortsätta. Låt oss lägga i Högsta Växeln och recensera nya Mercedes-AMG G 63.
Mercedes-AMG G 63 testad: Omöjlig att inte älska
Mest läst i kategorin
G-klassen utvecklades ursprungligen för militärt bruk och Geländewagen betyder helt enkelt terrängbil på tyska.
Modellen har alltid förknippats med expeditioner och äventyr, tack vare dess sanslösa kompetens bortom asfalten.
Ett praktexempel är G-klassen Otto, som körde närmare 90 000 mil genom nästan alla länder i hela världen.
Allt eftersom åren gick blev emellertid terrängbilar mer och mer populära bland allmänheten.
1963 kom det som, av många anses vara, världens första lyxsuv – Jeep Grand Wagoneer. Den kombinerade lyx med extrem funktionalitet.
Kunderna vill ha mer lyx
Range Rover Classic är ännu ett exempel på det segmentet, och även Mercedes G-klass började erbjudas i mer lyxbetonade utföranden.
Det går dock fortfarande att beställa den mycket robusta G-klass Professional som är till för de som vill kunna vakna upp på morgonen och brista ut ”idag ska jag köra jorden runt”.
AMG, Mercedes (galna) prestandaarm, klev dock in i matchen 1999 med den första AMG-G-klassen, G55 AMG som hade en V8 på 354 hästkrafter.
2018 kom en ny generation G-klass för att vara mer anpassad till majoriteten av köpare – det vill säga de som aldrig ens sett en grusväg.
Ett steg i det var att göra bilen mer personbilslik rent kördynamiskt, samtidigt som den ska vara mer suvaktig snare än terrängbilsaktig.
Senaste nytt
Funktion kombinerat med form
G-klass har en design vars rötter grundar sig i det funktionella, något som i sin tur ger den sin otroligt ikonisk och tidlösa design.
I fallet G 63 är stommen densamma, men man har adderat skärmbreddare, större fälgar, och andra utblås.
På insidan möts man av en förhållandevis smal kupé, men med ett huvudutrymme som lämpar sig för självaste påven – även om hans var specialbyggd. Interiören kommer från förra generationens Mercedes-bilar.
Det innebär en högre kvalitetskänsla än exempelvis nya S-klass eller EQS men även en mindre skärm – 12,3 tum – och mer fokus på funktionalitet snarare än teknik.
Resultatet är en väldigt trevlig interiör, som fungerar bättre än många nyare Mercedes-modeller.
Vår testbil var dessutom utrustad upp över öronen, vilket innebär läder en masse, ventilerade nappaläderstolar med massage och en genomgående hög kvalitetskänsla.
Baksätet är rymligt sett till huvudutrymme och benutrymme, men hela karossen är väldigt smal.
En gammeldags körupplevelse
Det ska inte förglömmas att Mercedes G-klass bygger på en konstruktion från 1979, som förvisso har fått sig några uppdateringar, men vars recept är mer eller mindre oförändrat.
Det bådar både gott och ont för körupplevelsen, beroende på hur man är lagd.
Mercedes-AMG G 63 har en 4-liters V8 under huven som pumpar ut hela 585 hästkrafter.
Det är bisarrt, men inte lika bisarrt som en G65 (som alltså har en V12) som vi testade för några år sedan. G 63 är våldsamt snabb och med de sidomonterade avgasrören bjuds man på en akustisk upplevelse av rang.
En mekanisk orkester
Ljudet är intoxikerande och man bjuds verkligen in till att mosa gaspedalen.
Upplevelsen som följer domineras av en mullrande skönsång, och det är omöjligt att inte tycka det är förbannat kul att köra G 63 på lite sportigare manér.
Rent kördynamiskt är G-klass riktigt usel. Styrningen är lika glappig som en trasig kontakt och bilen seglar genom kurvor. Ljudnivån i kupén är dessutom väldigt hög på grund av att bilen är formad som en vägg.
Den är mjuk när det kommer till kurvtagning, men komfort är inte dess paradgren, särskilt inte med 22-tumsfälgar, något som även inkräktar på dess terrängegenskaper.
Bilen har nämligen tre stycken låsbara differentialer – vilket är det högsta antalet på marknaden och Mercedes erbjuder sina kunder att utrusta G-klass med terrängsulor och annat smått och gott, utan att man behöver välja Professional-varianten som är reserverad för militärer och jordenruntåkare.
Om hjärtat får välja
Likt de flesta bilköp är emellertid inte G 63 på något sätt rationell. Trots bilens tillkortakommanden är den, likt en hundvalp, omöjligt att inte älska. Bilen har sanslöst mycket charm och är riktigt trevlig att ratta runt i.
Summan av kardemumman
I havet av suvar utmärker Mercedes-AMG G 63 sig med sin obotliga charm och oändliga coolhetsfaktor.
Motorn är en juvel och rakt fram går G 63 som ett skållat troll. Den låter samtidigt enormt muskulös och tilltalar ens inre ligist.
Rent praktikalitetsmässigt erbjuder den ett stort bagageutrymme, ett rymligt baksäte under förutsättning att man endast sitter två personer, och en dragvikt på 3 500 kilogram.
Dess terrängegenskaper äventyras något av AMG-utförandet, men den är bra mycket mer kompetent bortom asfalten – och för den delen vintertid – än många andra suvar.
G 63 tar sig fram likt en pansarvagn och känns tveklöst lika robust som en. Kvalitetskänslan är hög, och bara ljudet från när man stänger dörren är nog för att vilja ha bilen.
Om man ska vara så rationell som möjligt när det gäller G-klass bör man emellertid slå till på den minst sagt terrängdugliga dieselpjäsen – G 400 d – alternativt G 500 om man är ute efter en V8-bensin.
Med det sagt är uppdaterade G 63 ett rejält kliv fram jämte föregångaren, men den förblir en bestämt irrationell pjäs. Men hjärtat vill ha det hjärtat vill ha.
Mercedes-AMG G 63 (2023)
Motor: 4-liters bensinmotor, V8, 585 hästkrafter, 850 newtonmeter
Kraftöverföring: 9-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 4,5 sekunder
Toppfart: 220 km/h
Vikt: 2 595 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4873/1966/2187 mm
Pris: Från 1 775 000 SEK (Testbil ca. 2 100 000 SEK)
Högsta Växelns helhetsintryck av Mercedes-AMG G 63
Slutbetyg: 4/5
Mercedes-AMG G 63 är omöjlig att inte tycka om, vilket är den primära anledningen till att man skulle välja en. Den kommer inte vinna några priser i kördynamik eller komfort, men körupplevelsen är olika något annat på marknaden.
Läs även: Ferrari Purosangue: Galnaste suven pengar kan köpa
Läs även: Provkörd: Nya Bentley Bentayga S – sportig trots cylindertapp
Läs även: Aston Martin DBX 707 testad: Superbil på riktigt
Läs även: Vi testar Rolls-Royce Cullinan i öknen
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.