Test: Mercedes-AMG EQS 53
Beteckningarna EQ och AMG kan i mångt och mycket ses som polära motsatser. Det tycker emellertid inte Mercedes som nu lanserat sin första helt elektriska AMG-bil. Låt oss recensera nya Mercedes-AMG EQS 53.
Mercedes-AMG EQS 53 är en missil för direktörer
Mest läst i kategorin
Historiskt sett har AMG förknippats med vrålande tyska muskelbilar men nu har ingenjörerna från Affalterbach tagit an en annan approach.
Med det sagt rör sig inte detta om en fullblodad AMG – något som reserveras för 63-beteckningar och uppåt – utan i stället en mindre kryddstark tolkning av AMG-receptet.
MISSA INTE: Vår podd om bilar – Dragläget – avsnitt 23
Effektiv prestanda
EQS är märkets mest strömlinjeformade modell tillika det elektriska flaggskeppet. Det rör sig om den elektriska motsvarigheten till den ikoniska S-klassen, något som innebär att ribban är satt högt.
Vi har tidigare testat både räckviddskungen EQS 450+ samt den mer kryddstarka EQS 580.
På typiskt Mercedes-manér innebär emellertid att ett kliv upp i hierarkin ställer högre krav när det kommer till prestanda.
Senaste nytt
Ingen regelrätt AMG
Exteriört får EQS 53 en unik AMG-grill samt AMG-fälgar. I övrigt är det inget särskilt som kommunicerar att det de facto rör sig om en AMG-modell.
På typiskt EQS-manér kombinerar designen både form och funktion.
Interiört möts man av den typiska EQS-interiören – det är i form av instrumentpanelen som är en skärm på 12,3 tum, mittskärmen på 17,7 tum och passagerardisplayen på 12,3 tum.
Resultatet är en högteknologisk upplevelse som domineras av skärmar och åter skärmar.
En blandad historia
Kvalitetskänslan är undermålig och många knapptryck möts av ljudet av knarrande plast. I baksätet sitter man helt upprätt utan något stöd för låren och med ett för högt golv.
Infotainmentsystemet kräver en lång startsträcka innan man blir helt bekväm med det och antalet undermenyer är överväldigande.
Med det sagt lär sig bilen hur man brukar använda systemet och anpassar dig därefter.
Bagageutrymmet är kolossalt och halvkombiutförandet på EQS gör att den sväljer all packning likt en krokodil.
En svår nöt att knäcka
AMG-bilar har för det mesta erbjudit en körupplevelse där komfort och prestanda går hand i hand, men på ett mer engagerande vis än i exempelvis Audi RS-bilar.
AMG-bilar har alltid känts snäppet galnare, särskilt med märkets ikoniska V8-motorer.
Mercedes-AMG S 63 – som i mångt och mycket kan ses som fossilsyskonet till EQS 53 – är ett idealt exempel på det.
Att efterlikna den sensationen i en elbil är emellertid ingen enkel match, särskilt inte när ens varumärke har förknippats med V8- och V12-motorer i närmare 60 år.
Elbil möter tyskt galenskap
Hur har då ingenjörerna från Affalterbach gått till väga när de tagit sig an en EQS?
Jämte de ordinarie varianterna av EQS är AMG-varianten snäppet hårdare sett till fjädringskomfort.
Även om EQS 53 försöker att kombinera sport med komfort, är den fortfarande inställd åt det mer komfortabla hållet medan fjädringen inte alltid lyckas med att parera vägens ojämnheter.
Ljudet är inte ett dugg AMG-kompatibelt, utan det pumpas in en artificiell historia genom högtalarna.
I övrigt har AMG-nissarna fokuserat på prestanda, men utelämnat det galna man förknippar med tidigare AMG-bilar.
Mercedes-AMG EQS 53 är blixtrande snabb
Som väntat är EQS 53 våldsamt snabb, mycket tack vare dess 658 hästkrafter och 950 newtonmeter.
För cirka 50 000 kronor till kan man i stället få 761 hästkrafter och 1 020 newtonmeter, något som inte var fallet för vår testbil.
Det är främst hur direkt EQS 53 levererar kraften som får bilen att kännas snabbare än vad den är, inte minst när man tar hänsyn till bilens tjänstevikt på 2,7 ton.
AMG EQS 53 döljer dock vikten väl och upplevs som förvånansvärt smidig på landsvägar.
Den blir aldrig riktigt kul att köra, men det är omöjligt att inte imponeras över hur väl den tar sig an kurviga vägar.
Styrningen är direkt och EQS 53 och chassit är välbalanserat och bilen utmärker sig jämte syskonen EQS 450+ och EQS 580, men inte i den utsträckning som man önskar.
Räckvidd och laddning
Mercedes-AMG EQS 53 stoltserar med 586 kilometers räckvidd enligt WLTP – att jämföra med 758 kilometer för EQS 450+ som har lika stort batteri – 108 kWh.
I verkligheten kommer man cirka 45 mil med EQS 53, åtminstone i vårväder.
Även laddningen är den samma – 200 kW – vilket är nog för att ladda från 0 till 80 procent på 31 minuter.
Summan av kardemumman
EQS 53 är inte en Mercedes-AMG i den traditionella bemärkelsen och i dagsläget verkar inte Mercedes ha några planer på att lansera en EQS 63-variant.
AMG-beteckningen är mer en marknadsföringsstrategi snarare än något med substans.
Den elektriska direktörsexpressen stoltserar med en rejäl dos prestanda, en hög komfortnivå och en ambition att framstå som mer sportig.
Som elbil är EQS 53 riktigt bra, och rent kördynamiskt imponerar den även om bilen aldrig blir genuint körglad.
EQS 53 premierar prestanda framför räckvidd, vilket går emot EQS-filosofin, men samtidigt utmärker den sig jämte konkurrenter som Lucid Air, Nio ET7 och Tesla Model S och differentierar sig märkbart jämte stallkamraterna.
Den saknar den karisma som en mer traditionell AMG-bil erbjuder och EQS 53 erbjuder en kliniskt kompetent upplevelse, men samtidigt är det märkets första försök på en eldriven AMG.
Mercedes-AMG EQS 53 (2023)
Motor: Elmotor fram, bak, 658 hästkrafter, 950 newtonmeter
Kraftöverföring: Steglös växellåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 3,8 sekunder
Toppfart: 220 km/h
Elektrisk räckvidd: 586 km
Batteristorlek: 108 kWh
Vikt: 2 680 kg
Mått: (längd/bredd/höjd): 5216/2125/1512 mm
Pris: Från 1 750 000 SEK
Högsta Växelns helhetsintryck av Mercedes-AMG EQS 53
Slutbetyg: 3,5/5
Mercedes-AMG EQS 53 är kombinerar sport och komfort i ett attraktiv helhetspaket. Prestandan är imponerande och bilen imponerar rent kördynamisk samtidigt som fjädringen inte alltid hänger med i svängarna.
Kvalitetskänslan är inte fenomenal och inte heller baksätet, men som långfärdsvagn i framsätet är EQS 53 riktigt trevlig. Det rör sig inte om en tvättäkta AMG, men det är åtminstone ett steg i rätt riktning.
Läs även: Provkörning av Lucid Air
Läs även: Provkörning av BMW i7
Läs även: Provkörning av Nio ET7
Läs även: Provkörning av Mercedes-Benz EQS 450+
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.