Kraft och elegans förenas när Mercedes uppgraderar E 53:an med stil. Då lanseras den – och så här saftig kommer prislappen vara.
Mercedes ger dig: Laddhybridens eleganta återkomst
Mest läst i kategorin
Laddhybrid, 603 hästkrafter och elräckvidd på drygt 9 mil.
Det är vad du kan vänta dig när Mercedes-AMG E 53 gör comeback, skriver Auto Express.
Chassi och stil för både sedan- och kombimodellerna har också genomgått betydande uppgraderingar.
Exteriören har fått ett mer aggressivt utseende, medan interiören erbjuder AMG-specifika funktioner som valbar förarmiljö och kolfiberpaket.
Läs mer: Bilarna du måste ha koll på – innan du slår till Dagens PS
Hästkrafter – på ett villkor
Mercedes E 53:an matchar den tidigare V8-drivna E 63 S med en toppkraft på ovan nämnda hästkrafter – dock endast i “race start”-läge.
Utan AMG Dynamic Plus-paketet får du nöja dig med 577 hästkrafter.
Bilen ersätter också den tidigare dubbelturboladdade V8:an med en ny 3,0-liters sexcylindrig bensinmotor i kombination med en elmotor monterad vid växellådan.
Batteripacket är av mer traditionellt slag med en kapacitet på 25,4 kilowattimmar.
Tyngre och långsammare
Det du får i räckvidd sätter sig dock även i tyngden. Med sina 2,3 ton kommer nya Mercedes E 53:an väga 400 kilo mer än föregående generation.
Bilen gör också 0-100 kilometer i timmen på 3,8 sekunder. Det är fyra tiondelar långsammare än gamla E 63 S.
Kombimodellen lägger till ytterligare en tiondel till tiden.
Planerad lansering är senare i år. Startpriset väntas landa på 1,3 miljoner kronor.
Unik klassiker på väg tillbaka till Sverige
Det var bilyra i Florida i helgen, med tre stora auktioner. Ett av huvudnumren var en unik bil med svensk historia. Nu är den på väg hem.
Rutinerad journalist och redaktör som bevakar ämnesområden som företag och privatekonomi, men även världen.
Rutinerad journalist och redaktör som bevakar ämnesområden som företag och privatekonomi, men även världen.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.